TIO MÅNADER!

Här händer det grejer! I helgen firade Husfadern-projektet 10 månader. Bara två månader kvar till ETT ÅR!

Jag brukar ju göra en liten summering varje månad. Under projektets första månader hände det väl egentligen inte så mycket mer än att jag helt enkelt insåg att det går att bo i Stockholm utan att sätta sin fot inne på en vanlig matbutik.

Syftet med projektet var från början att ta reda på om det gick. Men om jag verkligen ska veta att det går så måste jag ju veta att det går att göra under alla fyra årstider. Det visade sig vara väldigt stor skillnad på vilken mat det gick att få tag på på hösten, vintern, våren och nu på sommaren.

Så om två månader har vi det definitiva svaret.

Men det som visat sig vara det allra mest intressanta är alla positiva effekter som den här kosthållningen ger.

Senaste nytt är att jag har fått ett superluktsinne och ett supersmaksinne!

På gott och ont måste jag säga. När jag åker tunnelbana väljer numera vilken sektion i vagnen jag ska sitta i beroende på hur den luktar.

Nu börjar jag också verkligen känna hur saker jag äter smakar. Allt jag hittat hos det små matproducenterna har smakat underbart gott. Men då och då blir jag ju bjuden på mat, (för er som inte vet, en av projektets två livlinor är att om jag blir bjuden på mat så kan jag tacka och ta emot) jag har ju i princip alltid med mig matlådor, men ibland bjuds det i samband med konserter till exempel. Tyvärr så smakar väldigt mycket antingen illa eller ingenting. Det kan vara mackor backstage, frukt, en middag eller en lunch.

Är det å andra sidan fina råvaror och vällagat så är det mycket godare än förr. Det går verkligen att njuta mer nu, men i princip aldrig av saker fulla med e-ämnen, konserveringsmedel, emulgeringsmedel, och allt ved det heter. Det är alltså ingen inbillning. Det är jättestor skillnad.

Stoppade i mig ett par gräddkolor. Små bruna pluppar som brukar finnas i lösgodisdisken. En gammal favorit! Det som hände nu var att det startades ett krig i munnen. Det smakade fruktansvärt. Jag var tvungen att spotta ut dem. Mycket stark artificiell sötma, och bakom den chocken, en stickande frän smak av olika smakämnen, ingen balans över huvud taget. Det smakade inte chokladöverdragen kola som det gjorde förut. Det fanns ingen chokladsmak. Ingen kolasmak heller. Årets chock!

Tacka vet jag mina pajer. De kan man lita på. Här med Aroniabär och Hallon. Pajdegen till tre små pajer innehåller 100g mald dinkel, 40g rapsolja, 10g honung.
Photobucket

Photobucket

Och äkta mjölk. Tillbringarna är tillverkade av Elna Jolom. Visst är de fina!
Photobucket

One thought on “TIO MÅNADER!

Kommentera

