Resereportaget

Här kommer en liten rapportering från shoppingrundan som publicerades i Magasinet 24 sidor.

Resan tillhörde ovanligheterna. En journalist och en fotograf skjutsade runt mig till de fyra olika gårdarna. Normalt sett så åker jag i princip bara bil när jag är på väg till eller från ett jobb. Med hyrbil då eftersom jag inte har någon egen bil.

Först ut: Familjerna Åkesson/Hellberg har odlat gemensamt i många år. Tidigare när alla barn i hushållen bodde hemma var det en bit över 10pers som försågs med grönsaker och rotfrukter året runt.

Squash, broccoli, rödbetsblad, sallad, grönkål
Photobucket

Mangold, morötter, portlack.
Photobucket

Portlacken är verkligen gigantisk. De största bladen på min balkong är lika stora som de minsta på den här.
Photobucket

Getosten från Landin i Norränge är verkligen magiskt god. Denna är superfärsk. Gjordes dagen innan vi kom dit. Har hade faktiskt redan 2st i kylskåpet hemma. Det roliga med den är att den får mer och mer smak ju längre den lagras. Jag har lagrat den i kylskåpet som längst i ca 3månader (men har smakat en som är lagrad i 1,5år). De jag har nu är ca två månader, köpte tre till.
Photobucket

Hos Sköld i Älvkarlhed blev det ägg, blandost av ko- och fårmjölk, filtäte och 3st tuppar som jag fick nacka själv.
Photobucket

Här tillsammans med höstens sista blåbär
Photobucket

Mer om tupparna senare…

Sista besöket var hos Lenninge Kyckling. En speciell sak med dem är att kycklingarnas och kalkonernas mat är antibiotikafri. Tydligen så äter våra Svenska kycklingar antibiotika direkt i maten. Fy vad hemskt. Synd att folk inte vet om det.

Olof Ekström på Lenninge Kyckling ska ställa upp nu i SM i mathantverk med sin kyckling. Heja heja!

Det blev 3kg kalkonfilé och 5kg kycklinglår. Här i min nya frys.
Photobucket

Under kycklingen och kalkonen ligger en skatt jag inte hunnit berätta om. 24kg fläskkött från Lindströms Utegrisar.
Photobucket

Ett av de bästa fläskkött man kan tänka sig. Pris: 49kr/kg!
Photobucket

Återkommer med priser för hela shoppingrundan och en jämförelse med vad det skulle ha kostat i butik. Men jag kan hinta redan nu om att vi nog hamnar på ca en tredjedel av butikspris. Och då mångfaldigt bättre produkter på det!!!

One thought on “Resereportaget

  1. Ping: Veckans länkkärlek – v 32 | Matgeek

Kommentera

