Recept på fjällko- och nakenhavrebiffar

Ännu ett nytt recept på sånt jag fått tag på är skapat.

En bonus med detta projekt är att man lär sig vara uppfinningsrik. En av nycklarna till att inte tröttna tror jag. Hittar jag bara vissa produkter under en period, så får jag se till att variera matlagningen med dem så mycket som möjligt. Jag skapar ju en liten receptbank här. Annars känner jag inte till någon receptbok som skulle fungera för den situationen jag befinner mig i. Kanske jag ska titta igenom hela bloggen samla allt jag lagat under året och publicera det?!

Här kommer i alla fall senaste receptet.

500g nötfärs av fjällko.
Jag gillar verkligen att jag vet vilken ras det är på kon. Och att det är en ursprungsras som mår bra och inte någon framavlad variant som knappt kan bära sin vikt.

Blötlagd nakenhavre.
Lägg 4-5dl hela nakenhavrekorn i blöt i en bunke. Vattennivån kan vara ca 5-6cm ovanför nakenhavrekornen. Låt den stå i rumstemperatur. Byt vatten morgon och kväll och skölj nakenhavren i ett durkslag varje gång du byter vattnet. Efter ett och ett halvt till två dygn är de färdiga att äta.

Detta är det absolut mest skonsamma tillagningssätt om man vill bevara alla nyttigheter i kornen. Dessa kan man sedan äta som de är, ha i en sallad eller ha i biffarna.

Kokad dinkel.
Lägg i 3dl hela dinkelkorn i en kastrull. Tillsätt 6dl vatten och koka precis som ris. Alltså koka upp först och låt sedan sjuda under lock till vattnet är borta. Klart. (Dinkeln går också att lägga i blöt och nakenhavren kokas om så önskas.)

Japp då är alla ingredienser till biffarna klara. Nötfärsen kan man ju ta fram ur frysen på morgonen om man ska laga biffarna på kvällen. De andra ingredienserna kan man helt enkelt ha i kylskåpet i en plastlåda med lock. De håller sig alla gånger minst en vecka. Jag har haft med matlådor med kokad hel dinkel på turne i en hel vecka utan kylskåp. Och den har hållit sig fräsch hela resan.

Så slow-food-proceduren med nakenhavren kan du göra ett par dagar innan biffarna ska tillagas om så önskas. Egentligen löpande. När burkarna i kylen börjar ta slut läggs ny i blöt i en bunke på köksbänken.

Blanda rikligt med torkade färska örter i nötfärsen. Ta gärna mer än ”normalt”.
Kläck i två ägg. Häll i den blötlagda nakenhavren, men spara gärna en del till att ha som den är på tallriken. Häll inte i allt på en gång. Utan lite i taget och se hur biffarnas konsistens växer fram. Varva med att blanda i ett par deciliter nakenvavreflingor i biffsmeten.
Och här kommer finalen. Smula ned blåmögelost i smeten. Jag har en som är lagrad i 1,5år som har väldigt mycket smak. Så för mig räcker det med 2-3 matskedar. Här får man exprimentera fram sina egna proportioner beroende på villken ost man har.

När du har en fin koncistens är det bara att forma smeten till biffar i önskad storlek och steka dem i en panna. Inte på för hög värme. Stek gärna i rapsolja.

Den kokade dinkeln äter man helt enkelt till biffarna, precis som det som är kvar av den blötlagda nakenhavren.

Nakenhavre, hela korn och flingor, samt hela korn av dinkel hittar du hos Warbo Kvarn.

Photobucket Pictures, Images and Photos

Photobucket Pictures, Images and Photos

9 thoughts on “Recept på fjällko- och nakenhavrebiffar

  1. Vore ju super om du kunde ge ut en receptbok. Det finns så mycket mer man kan lära sig. Egentligen borde du ge ut en bok om hela upplevelsen med en receptdel i så man kan få med sig hela inspirationen….. =)

    // Cia

  2. Ping: Warbro Kvarn i Husfadern och TV4 « Baka med ursprung

Kommentera

