Pengar

Jag får också många frågor om pengar. Alltså om det är dyrare eller billigare att handla på det sättet som jag gör, än det konventionella. Det enkla svaret på det är att det är billigare. Beror nog mycket på att det inte finns någon grossist, ingen heller någon ICA-butik som tjänar miljoner på mina och andras inköp. Inga förpackningar som kostar, ingen TV-reklam etc.

Så det blir mer pengar över i min ficka. Det blir också mer pengar till de som producerat varorna.

Vad mer kan man önska sig?

Om jag fick önska mig en sak så skulle det vara att alla vi människor lade ner jakten på billig mat. Helst av allt jakten på allt som är billigt. Jag skulle vilja radera uttrycket ”Billigt och bra”. Orden billigt och bra har nämligen inget med varandra att göra. Billigt kan knappt vara bra på något sätt över huvud taget.

Om en sak är billig är den antingen:
# Tillverkad av människor som lever och arbetar under väldigt dåliga förhållanden.
# Tillverkad av ett multinationellt företag som slår ut möjligheten i hela världen för mindre entreprenörer och företag.
# Tillverkad i urusel kvalité. Allt för att hålla priset nere.

Det är vår jakt på billigare saker som skapat dessa tre monster. Vi, inklusive mig själv så klart, väljer i princip alltid den varan som till och med är en enda krona billigare än den som ligger bredvid.

Jag skulle vilja slå ett slag för webbsidan www.dyraremat.nu. Gå gärna in på den och läs vidare!

Vi måste försöka tänka om. Javisst, maten jag köper nu är både billigare och bättre än den jag köpte innan. Det kan stämma ibland. Vi måste tänka bredare. Är den billig så måste den vara bättre för alla.

Photobucket

9 thoughts on “Pengar

  1. Hej,
    det är bra det du skriver. Jaghar sedan barnen var små, försökt handla så miljövänligt som möjligt. Retar mig alltid på tidningarnas och PRO:s prisjämförelser när det gäller billigaste affärerna. För mig är miljö och rättvisa det allra viktigaste. Jag handlar i en vanlig ICA-butik, som är min närbutik, och har varit kund där sedan början av 70-talet. För mig är det viktigt att ha butiken kvar, så att jag har en butik nära. När jag läser din blogg så undrar jag just över hur du gör dina inköp. Du åker runt och köper upp utan mellanhänder, skriver du. För mig har det aldrig varit möjligt eftersom jag inte har någon bil. Jag är ensamstående 4-barnsmamma. Det jag funderar över detta: att resa runt och handla direkt från producenten, om du gör det med bil, så bidrar du ju till miljöförstörelsen. Jag handlar alltid i samma affär och går fram och tillbaka. Skulle gärna vilja veta hur du gör.

    Kan också säga att när man handlade miljövänligt på 70-talet, då ansågs man vara lite konstig. Jag har alltid försökt leva efter ett ordstäv från Chief Oren Lyon (Faithkeeper of the Turtle Clan of the Onondaga and Seneca Nations of the Iroquois Confederacy), du känner säkert till honom, han säger att våra belut måste alltid föregås av tanken: är detta bra för den 7 generationen (efter oss). Om det är bra för dem, då är det bra för oss.
    Tack för en bra blogg.
    Marianne

    • Det var ett fint ordstäv.
      Jag har inte heller någon bil. Kött, ägg och mjölk har jag på cykelavstånd. Av mjölken blir det både ost och fil. Jag brukar handla ute på gårdarna när jag har vägarna förbi i andra ärenden. I mitt jobb som musiker, då jag ofta är iväg och ger konserter. Men om du känner någon med bil kan ju denne åka och köpa en hel kalv till din, sin egen och kanske två andra familjer. 100kg ca på ett ungdjur.

      Vidare kan du skaffa en liten mjölkkvarn och en 25kg säck med dinkel. Kan kokas som ris, blötläggas, eller malas till mjöl till pasta, pajer, bröd.

      Om du har en balkong eller källarutrymme så kan du förvara äpplen ända in till juni.

      Trevligt att gå till affären. Inget ont med det, det är ett fungerande system, men i genomsnitt har allt där inne redan transporterats i snitt från Paris-Stockholm.

      Jag gillar tanken på att hjälpas åt. Det skulle helt klart vara lättare om man var några stycken som hjälptes åt med gårdsinköpen.

      • Tack för snabbt svar och bra tips. Känns jättebra att du använder cykel och planerar.Att inte ha bil är också en livsstil för mig.
        När det gäller pengar så håller jag helt med. Jag har ju försökt att handla miljövänligt sedan 70-talet och det blir inte dyrare, eftersom man handlar medvetet. Jag har heller aldrig handlat storköp eftersom jag inte har kunnat få hem maten då och man frestas inte att köpa sådant man inte behöver. Trots alla ekonomiska råd till ensamståede mammor, har jag tyckt att storköp gör att man inte har koll på pengarna.

  2. Hej,

    Jag har en tanke om detta och det är att jakten på ”billigt” i själva verket är vår tids jakt på djuret som vi i stenåldern sprang ikapp och brottade ned, svampstället där vi hämtade maten, nötterna som vi samlade, fisken som vi behövde för vår överlevnad. Jag går gärna och letar efter ”kap” i butikerna, väl medveten om att jag är i händerna på livsmedelskedjorna eftersom alla köp sker genom deras filter, men min bild av ett ”kap” är annorlunda än deras och mina ”kap” finns både i det egna fiskenätet, på bondens marknad, hos producenter som är certifierade enligt Svenskt Sigill ( min arbetsplats), min kompis Eva som har gård, eller för den delen, när Hemköp för en gångs skull har ett bra pris på svensk köttfärs. Det gäller att förflytta bilden av ”kapet” och ta tillbaka frågan från de stora livsmedelskedjorna. Jag tror att det är på väg!

    Anna Richert

    • Jag tycker också man istället för att bara tänka på pengarna i sin egen ficka, skulle kunna tänka på är detta ett kap för samhället i stort? Leder min konsumtion till hur jag vill att samhället ska se ut? Köttfärs för 49kr/kg är definitivt inte bra för den som lagt ned tid och möda på att föda upp djuret. Det är inte heller bra för alla andra som driver gård med köttproduktion. Det finns på intet sätt någon möjlighet att få kvalité med ett sådant pris etc.

  3. Hej!

    Jag gillar tanken i stort och jag väljer själv att spendera mer pengar på mat varje månad för att välja de dyrare ekologiska alternativen i min butik. Jag äter heller inte kött som ett led i att spara på miljön.

    Dock väcker det vissa funderingar;
    * Är det möjligt för alla att köpa närproducerat/direkt av producenten när man bor i en storstad? Jag tänker mig att hela marknaden för ”mellanhandsentreprenörer” är skapad av att vi bor så tätt som vi gör. Om alla ska åka direkt till bonden så kommer ju han/hon snart att behöva utöka sin försäljningsverksamhet osv.
    * Med tanke på hur mycket vi i allmänhet arbetar idag så undrar jag hur den som inte har tiden skall få ihop det? Det tar ju onekligen en del tid i anspråk att sylta, safta och baka för att försörja en familj.
    * Är det verkligen billigare om man jämför med den billigaste matkassen i en lågprisbutik? Det finns många i vårt samhälle som lever med mycket små marginaler, och det blir ju inte bättre med dagens regeringspolitik.

    Hälsningar Fabian Lundgren

    • Skoj! Du prickar de tre vanligaste funderingarna: Möjligt för alla? Tid och Ekonomi.

      Tänk om alla skulle göra så? Funkar det verkligen? Faktum är att det kommer aldrig att hända att ”alla” plötsligt skulle göra på ett nytt sätt än vad som är rådande. Vad som däremot fungerar är att ett samhälle sakta men säkert förändras, och då förhoppningsvis till det bättre. Om fler skulle handla direkt från gårdarna skulle verksamheten på gårdarna på ett naturligt sätt förändras. I vissa fall kommer det komma in upp till 10ggr mer pengar till producenten för livsmedlen.

      Tid & Pengar. Hänger ofta ihop. Baka bröd på ett smart sätt med t.ex. jäsning över natten eller under dagen, så som jag bakar sparar både tid och pengar.

      Sen handlar det mycket om rutiner. Du säger ”matkasse”. Hur mycket i den klassiska matkassen är nödvändigt för vår överlevnad?
      En annan sak är detta med att unna sig något gott. Läsk, skräpchoklad och chips är mångas favoriter. Men om man lyckas ändra sina rutiner, så kan både billiga och nyttiga livsmedel direkt från gårdarna som man också blir gott mätt av vara precis den kryddan i tillvaron som man hade marabouchokladen till förut.

Kommentera

