Dagens skörd

Har semester nu och lite mer tid. Lyx! Jag och Lisa är hemma på semestern. Hemester. Vi är så pass mycket bortresta och utomlands i våra yrken, så skönt att vara hemma om man lyckas vara lite lediga. Förra året blev det ingen semester för mig. Två eller tre dagar här och där vid ett par tillfällen. De sista fem åren har jag haft en ordentlig semester, då blev det två veckor i rad vid tre tillfällen under sommaren. Så skönt.

Photobucket

Idag plockade vi blåbär och plommon. Det finns ett träd på gatan utanför oss, mitt i bostadsområdet, hänger ut i gatan bland en rad parkerade bilar. Förra året så hade det mesta rasat ned på marken innan jag märkte trädet. Har upptäckt fler träd i mitt bostadsområde som jag väntar på att de ska mogna. Men vad ska jag göra av alla plommon?

Innan var vi inne i stan och träffade vår dansarkompis Julia Persson som hade ägg. Vi köpte 12st och fick färsk chili på köpet. Julias mor odlar chili och håller på att starta en gårdsbutik med bageri.

4 thoughts on “Dagens skörd

  1. Japp. Torka är ju fantastiskt. Du lägger energi på att bereda livsmedlet, sedan håller det sig utan att du tillför energi, till skillnad för ex frysen då du kräver ständig tillförsel av energi för att livsmedlet skall bevaras.
    http://www.dehydrate2store.com/ är en bra adress för torkning och lagring av mat.
    Jag har en PDF-bok med en tork för att göra jerky som du skulle kunna få.

    För övrigt tror jag att du skulle kunna fixa väldigt många reseproblem med hjälp av en vettig livsmedeltork. Lättkokta rotfrukter som du torkar kan du sedan ”sluttillaga” i en mat-termos med hjälp av bara kokande vatten.
    http://www.backpackingchef.com/ har lite information om matlagning med torkade råvaror…

Kommentera

