ELVA MÅNADER!

Tiden går fort. Bara EN MÅNAD KVAR till ett helt år utan matbutiker. Nu är det bara att luta sig tillbaka och åka med den sista månaden. Har inga akuta behov över huvud taget. Alla reserver är redan fyllda och bondensmarknad är igång igen. Som en dans.

Vad har då hänt sedan 10-månadersdagen? Massor! Bland annat så har pressen hittat bloggen. Detta har resulterat i att ännu fler har hittat hit. I bara augusti månad har jag haft över 24000st besökare.

Här är länkar till alla reportage:

Radio Sweden

TV4 Nyhetsmorgon

Metro

Metro Film

Hälsinglands Tidningar

Årsta/Enskede Tidning

I september kommer också reportage i två rikstäckande blanka magasin. Samt fler besök i TV-rutan.

Det är helt klart nu. Projektet kan omöjligt sluta efter ettårsgränsen. Det är helt enkelt för bra för att sluta med. Jag tänker snarare på att utöka. Så jag är på jakt efter en skräddare/designer. Idén med det är att på sikt helt enkelt sluta handla även kläder i butiker och istället låta en skräddare/designer skapa alla mina kläder. Efter ca 5år är de gamla plaggen troligtvis utfasade och jag har en hel garderob med skäddarsydda kläder i superkvalité that will last for ever! No more H&M och andra slit&slängkedjor som producerar dålig kvalite för svältlöner. Är det möjligt? Eller blir det för dyrt för en medelsvensson som jag? Nån måste ju undersöka saken!

Urban Gardening är det nya sedan ett tag tillbaka. Jag tror på Urban Farming som nästa grej. Minst en hönsgård i varje bostadsområde är det nya mottot. Färska ägg i lägenhetshuset varje morgon. Jag har redan forskat lite i detta och vet att Stockholms kommun har beviljat ansökningar om att ha höns i bostadsområden. To be continued…

Här kommer lite bilder hemifrån som jag tog till TV4 Nyhetsmorgon, men som inte kom med i rutan.

Kökshyllan. Här finns ärtor, hela korn av olika sorters vete och råg, dinkel, nakenhavre m.m.
Photobucket

Skafferiet. Längst fram egen buljong, torkad paprika, chili och svamp. Längst bak i burkarna är saker jag handlade för över ett år sedan. Det är de sista reserverna jag har kvar från tiden innan husfadernprojektet började. Det är bland annat florsocker längst upp till vänster och pärlsocker näst längst till höger. De burkarna har jag snart inte öppnat på ett helt år.
Photobucket

Surdegarna. En av grundpelarna i hushållet.
Photobucket

Ugnen. Det tog lång tid innan jag tämjde gasugnen vi har hemma. En av nycklarna var att sätta in dubbla bakstenar permanent, för att få stabil värme både underifrån och ovanifrån. Och termometern.
Photobucket

I det lilla utrymmet jag har i källaren står tomma mustflaskor och väntar på att fyllas igen i höst.
Photobucket

Några har jag kvar från i höstas.
Photobucket

De olika sädesslagen förvarar jag i några plastlådor med lock.
Photobucket

Äppellådorna är tomma nu, men ska fyllas i höst. I dem ligger äpplena ett och ett i små fack. Sparade 700st i höstas, men i år ska det bli fler. Det kan gå i ca 100st i en låda beroende på äpplenas storlek.
Photobucket

Balkongen. Rosmarin, salvia, timjan, basilika.
Photobucket

Tomatplantor.
Photobucket

Thé på färska örter. Citronverbena.
Photobucket

Odödlighetsört, grapefruktsmynta, marockansk grönmynta.
Photobucket

8 thoughts on “ELVA MÅNADER!

  1. Hur förvarar du dina äpplen? Har hört att man ska förvara dem med luft emellan eller inlindade i tidningspapper/tunnt papper för att de inte ska ruttna. Optimalt är väl att de står en och en på en hylla och inte i en låda. Vad har du fått för tips?

    • Ja, de måste ligga ett och ett, ska alltså inte ligga mot varandra. Om du frågar efter äppellådor på något butik, så fråga efter äppellådor och mellanlägg. Mellanläggen ser ut ungefär som insidan på en äggkartong. I dem ligger de ett och ett. Sen kan man också ta papper runt varje äpple om man orkar. Men funkar lägga en filt över lådan också om den står i kyla.

  2. Hej! Det är jätteinspirerande att läsa om ditt projekt. Såg att du ev sökte skräddare…Jag är bra på att sy..och syr ofta om kläder jag köpt på second hand. Vill du ha något omsytt på det sättet kanske jag kan hjälpa dig. Jag kan gärna tänka mig byteshandel…sömnad mot- äpplen, ägg,mörötter….Why not? Förresten en Byts-marknad på Söder i morgon sö.

Kommentera

