Långkok utan tid

Hummus. Ett riktigt långkok som inte tar någon tid alls.

Alla moment kan göras i följd. Men man kan även göra ett moment om dagen om man har en liten lucka på ett par minuter här eller där.

1. Lägg gula ärtor i blöt i 1-2 dygn. Skölj minst en gång om dagen. (Total arbetstid ca 1-2min).

2. Koka ärtorna på svag värme i ca 30-40min. Det gör inget om de kokas lite för länge. Här passar man på att göra andra saker medan ärtorna kokar. När de är klara så fyll upp lite extra vatten i kastrullen och häll av skalen först i ett durkslag. Släng skalen eller gå ut med dem till fåglarna. Häll sedan av ärtorna. (Total arbetstid 3-4min).

3. Pressa i vitlök, häll i rapsolja, och släng i några knippen färska eller torkade kryddor och örter. Ev lite salt. Experimentera med proportionerna. Ner med en stavmixer och mixa ett par min. (Total arbetstid: 4-5min)

Hummusen håller sig riktigt länge i en plastlåda med lock i kylskåpet.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kommentera

