Födelsedag i Japan

Blev överraskad med tårta och en slags kimonojacka. Ser lite jetlaggad ut, vilket jag är. 7tim tidsskillnad.
Photobucket

Idag är turnéns ledig dag. Medan resten av gänget är iväg på annat så är min plan att jag ska leta mig ut på landsbygden och hitta en théodlare.

Tunnelbanesystemet i Osaka. Stockholm är verkligen en småstad i sammanhanget.
Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Man får stå och tänka en hel del innan man köper biljett. Vissa av kartorna har bara tecken. Inte en enda bokstav man känner igen. Men ofta så finns det även västerländska bokstäver med.
Photobucket

Photobucket

Nu far vi! Man får åka i omgångar. Byta och köpa ny biljett längs vägen.
Photobucket

Framme i Ikoma, mitt slutmål, och käkar lunch. Hela vetekorn och kalvfärsbiffar med färsk majs och nakenhavreflingor.
Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Jag ska träffa min kompis Yuichiro Maeda här och åka vidare ut på landsbygden. Vi spelade in en skiva ihop för fyra år sedan i Abbey Road Studios i London med bandet Yaneka. Yaneka består av Yuichiro och Chiyako Maeda. Jag och Göran Månsson var gäster på deras andra skiva.

Hade mycket mariginal och blev tidig.
Vandrade runt i värmen, gick förbi en frisör och passade på att klippa mig. Tycker att det är roligt att gå till frisörer i olika länder.
Photobucket

De kunde knappt nån engelska alls, så det var lite svårt att förklara hur jag ville ha det när ingen av frisyrerna i katalogen passade. Ha ha!
Photobucket

Underbart. Lång hårtvätt med massage innan klippningen. Sedan precis samma procedur igen efter klippningen. Inte nog med det, axel- och huvudmassage i frisörstolen efter hårtvätt nr 2 innan frisyren stylades.

Jag har ju bara tvättat med honung och haft hårprodukter som är 100% naturliga och ekologiska sista halvåret. Gjorde ett litet undantag här. Ha ha! Blev väl inte helt nöjd med frisyren, men en nyklippt frisyr brukar ibland först falla på plats efter ett par dagar.
Photobucket

Klar precis till jag ska träffa Yuichiro & Co.
Photobucket

Koji och Yoko, Yuichiros föräldrar är också med. Ett kärt återseende. De bor i Nara utanför Osaka, jättekul att träffa dem igen. Jag bodde hos dem en vecka när vi var här för 4år sedan på turné med Göran Månsson band och hade skivrelease med Yaneka. Helt underbara. Nara ligger ”på landet” och har ca 360000 invånare. Staden är känd för sina vilda rådjur som är över allt. Vi ska ta oss iväg ca 1,5 tim ut på landsbygden.

Innan vi kommer ut i bushen stannar vi till på ett ställe, och där fanns ett stort grönsaksstånd. Jag köper tomater som är odlade på andra sidan en liten shopppinggalleria, och slår till på en tillagad vitlök som tydligen har extremt välgörande egenskaper. Jag hade redan massa tomater med mig från förra helgen på Irland, men träffar man på en grönsaksodlare helt spontant i Japan, så måste man ju bara handla! Telefonen med kameran låg tyvärr kvar i bilen.
Photobucket

Photobucket

I Japan så odlas det på nästan varenda liten plätt man kan se. Mellan vägar och hus och över allt. Väldigt mycket ris odlas det. Men bergen är i princip orörda. 73% av landets yta täcka av berg. Det bor 127miljoner människor i Japan. Japan är en önation som består av fyra större öar och 6 824 mindre.
Ganska snart så kommer théodlaren till parkeringen utanför shoppinggallerian. En ung kille. Vi kör efter honom.
Photobucket

Nyskördad risodling. Här har man skördat med maskin får jag lära mig. När man skördar för hand så spar man stråna på plantorna, torkar dem på plats i små kärvar och använder dem till annat. Bland annat till rep eller tofflor.
Photobucket

Photobucket

Vägen blir smalare och smalare. Theodlaren har en sån där klassisk japansk liten minibuss som är ca 120cm bred Väldigt liten. Han har två killar med i bilen.
Photobucket

To be continued…

5 thoughts on “Födelsedag i Japan

  1. Ping: Äntligen en spis | Husfadern

Kommentera

