Nya tallrikar

Natursten måste väl ändå vara något av den mest naturliga man kan äta på? Nu är det inte så att jag håller på och nar noja över precis allt som det kan vara gifter i. Men tallrikar? Hur är det med dem?

Att det är mycket skit i plast har man ju kommit fram flera gånger. Speciellt om plasten värms upp av t.ex. mat och dryck. Numera finns det DDP-fria vattenflaskor. Men vad mer finns där inne i plasten undrar man?

Här kommer samma maträtt från två olika tillfällen på två skiffertallrikar. Stenarna kommer från ett gammalt rivet skiffertak.

Ris som jag köpte av en risbonde, mitt senaste korvfynd, fläskkött från Lindströms utegrisar som jag köpte i höstas och lite plommonchutney från Rosenhill på Ekerö här utanför stan.

Till det ett hederligt glas oförstörd underbar mjölk.

 photo IMG_9689.jpg

 photo IMG_9685.jpg

3 thoughts on “Nya tallrikar

  1. Intressant fråga, och grymt snygga ”tallrikar”. Jag tror dock att det kan vara bra att kolla upp vad som kan finnas i skiffer, för naturligt är ju inte alltid detsamma som bra/hälsosamt. T.ex. bly och andra ämnen är ju naturliga, men inte särskilt nyttiga.
    Jag undrar, spontant, om inte trä borde vara ett alternativ om man pratar rent naturligt och nyttigt. De borde ju inte innehålla så mycket konstigt, eller? Järn borde ju också vara ett bra alternativ, det måste ju vara som gjutjärnsstekpannor?
    Skifferplattorna var dock väldigt snygga och säkert bättre än plast.

Kommentera

