Inköpslistan

Åkte upp till Österbybruk med Olof Misgeld, Hadrian Prett och Hanna Andersson.
Jag och Olof shoppade loss. Här är kvittot.

sjelin_IMG_9921

Kravmärkta superprodukter till superpris och varje krona går till den som har odlat allting.

Inget 100%-igt påslag till ICA m.fl. som säljer livsmedel som dessutom odlats och besprutats i ett land, förpackas i ett annat och transporterats 100tals mil. Och som sedan kanske t.o.m. slängs om varan inte sålts innan nästa laddning från distributören ska in på lagret.

De torkade ärterna vi köpte var mellan 1-2år gamla. Det handlar alltså om de bästa ärterna jag någonsin ätit. När jag smakade Kjell och Ylva Sjelins ärter för första gången hösten 2011 så fick gula ärtor en helt ny innebörd för mig.

Det är precis som med mjölken. När man smakat ett kallt glas helt obehanlad pinfärsk mjölk för första gången, så inser man att så som man hela sitt liv har trott att mjölk smakar, är fejk. Jag har verkligen varit en mjölkman hela mitt liv. Under tonåren drack jag två liter om dagen. Men vad jag inte insåg förrän nu är att den förpackade mjölken jag drack, var en kraftigt försämrad produkt.

sjelin_IMG_9918

2kg ärter till Olof och 10kg till mig. Ha ha! Så tog vi en varsin 5kg påse med vetemjöl. Innan vi var klara fick jag syn på en 25kg säck och slog till på den också. Här skall det bakas!

Det var nymalt vårvete som vi köpte. Kjell Sjelin berättade att vårvete sår man på våren och skördar på hösten. Höstvete sår man på hösten och skördar på hösten ett år senare. Bakegenskaperna på vår- och höstvete har lite olika karaktär. Vårvete har ett annat protein/gluteninnehåll och ger lite trådigare segare degar som håller ihop bra och ger luftiga bröd. Brödet på höstvete blir smuligt lite fortare.

Väldigt spännande. Jag tycker jag fått lite smulig och kompakt karaktär på mina bröd på sistone. Jag har ju faktiskt ingen aning om alla korn jag maler mjöl av i min hemmakvarn är odlade på våren eller hösten. Antagligen är mycket odlat på hösten.

Den kvarnen detta mjöl är malt i ger ett mer finmalet och siktat mjöl än med min kvarn. Jag får liksom alltid med själva ytan på varje korn och i och med det alltid väldigt grova bröd. Jag har haft några mindre påsar från Warbo Kvarn med t.ex siktat dinkel som jag finbakat med tidigare. Men nu har jag 30kg. Ha ha!

30kg av ett ekologiskt supermjöl som man nästan inte kan få tag på, som bara de allra mest välsorterade butikerna har i lager. Men som sagt. Åk ut själva till Sjelins och handla. Adress och telefonnummer står p påsen.

sjelin_IMG_9919

Mjölet står sig i ett halvår ca. Sedan försvinner mycket av smaken, men vad som också händer då är att mjölet får bättre bakegenskaper. Bagerier som gör pepparkakor använder helst gammalt mjöl.
Det här var helt nytt för mig.

sjelin_IMG_9920

Slänger ihop fyra st källarfranskor på kvällen när jag kommer hem. In i kylen under en duk.
sjelin_IMG_9890

På morgonen
sjelin_IMG_9891

In i ugnen
sjelin_IMG_9914

Frukost!
sjelin_IMG_9915

6 thoughts on “Inköpslistan

  1. Hej!
    Vill bara tala om att du har inspirerat mig en hel del!! Och fått mig att äntligen starta en egen ”matresa”, nu ska skåp och frys sakta fyllas av det som INTE går att köpa i vanliga butiker.
    Jag kommer att återvända hit till dig ofta, det är inte helt lätt att veta var man får tag på ”Riktig Mat” men den finns :=)
    Tack!! och fortsätt inspirera oss med dina bra tips.

  2. Hur blev bröden? Undrar också hur din mage klarade av dessa, då du tidigare haft problem med mjöl tror jag?

    • Hej Emma! Det gick väldigt bra. Har redan hunnit baka ett till bröd och gjort pannkakor på det nya mjölet. Fungerade klockrent i magen. Det här är ju ett mjöl som är framställt på att skonsamt sätt och har grodden och mycket av de ursprungliga näringsämnena kvar. Det som inte fungerade var mjölet från ICA jag provade. Jag misstänker att de gjort väldigt mycket dumma saker med det mjölet. Det var visserligen krav-märkt, men ändå antagligen sönderprocessat.

      • Det låter väldigt intressant och rimligt. Som du säger så lär mjölen på ICA vara väldigt processade. Jag har också problem med mjöl, men kommer nog inte åt att åka till samma ställe och köpa även om det låter mycket bra! Men jag kan ju börja med Warbo Kvarn som jag ser säljs på Cajsa Warg.

        • Ja, testa Warbo Kvarns mjöl. Min mage klarar det galant, jämfört med t.ex. ICA´s ekologiska mjöl som jag fick riktigt ont i magen av. Warbo Kvarns mjöl är också mycket godare! :-)

Kommentera

