ETT ÅR OCH NIO MÅNADER!

I helgen är det ett år och nio månader sedan jag började med Husfadern.

Det verkar aldrig ta slut det här. Fortfarande mycket kul på gång. Förra månaden var jag porträtterad i tidningen Situation Stockholm. Och denna vecka i Publikt, en tidning i över 100.000 exemplar som ges ut av Fackförbundet ST.

Vad mer har hänt och händer?
Senaste nya idén jag fick var ju att utöka matprojektet till att även gälla kläder. Jag har inte hunnit berätta ordentligt om det. Men det kommer det kommer… Håll till godo så länge med denna skräddarsydda skjorta i linne som jag har på mig när jag får min första leverans av VIN & OLIVOLJA! Perfekt till midsommar!!!

vinDSC_0758

vinDSC_0751

vinDSC_0756

Min kompis Sofia, som också är min frisör och min fästmös kusin. Har jobbat på en gård i Italien som tillverkar vin och olivolja. Via henne fick jag hem en laddning med 5 liter olivolja och 12 flaskor vin från familjens egna gård. Ahhhh! Äntligen! Nu måste jag se till att själv ta lite semester i Italien snart så jag också kan åka dit, skaka hand och handla ännu mer av dessa helt underbara produkter.

vinIMG_9891

Voltrona, namnet på gården, samt en tecknad bild av denna.

Chianti är namnet på denna typ av vin (även området) Druvorna som ingår är San Giovese.

Colli Senesi betyder typ kullarna runt Siena (det finns olika slags chianti-viner, men detta är alltså just från detta område).

Denominazione di origine controllata med förkortningen DOCG är en garantimärkning för vinets ursprung, tillverkning och kvalité. Med numret uppe på flaskhalsen kan man spåra gården, samt den aktuella skörden.

Imbottigliato da betyder ungefär ”tappat på flaska av” och de bokstäver och siffror som kommer sen vet jag tyvärr inte vad de står för, vinet tappas inte upp på gården, utan detta sker i något slags kollektiv anda i byn.

per F.Voltrona = för Voltrona farm. Och sedan adressen till gården.

San Gimignano är en medeltida stad med en ringmur som lockar otaliga turister. Stadens hitoriska centrum är med på Unescos världsarvslista. Där kan man äta världens godaste glass, de har alla tänkbara smaker och kön ringlar sig alltid långt ut på piazzan.

_DSC0114

Nu får jag äntligen tillfälle att fylla på min vinäger. För ett och ett halvt år sedan så tog jag en flaska vin jag hade sparat och hällde ned den i den här krukan. Tydligen så skulle det bli vinäger efter ett år. Lyfter man på det lilla locket så luktar det som extremt stark rödvinsvinäger. Men det är nästan inget kvar. Bara några få centiliter kvar av de 0,75l har hällde i. Resten har dunstat bort.

Jag läste mig till att det ska bildas en liten klump där nere i botten på krukan, en vinägermoder, har man väl fått den så ska ny vinäger bildas snabbt av de små slattar man fyller på krukan med då och då. Det är bara det att jag har bara fått en slatt en gång och det var i juni 2012. Dock så ser det lite slemmigt ut där nere om man kikar ned. Kan det vara en liten moder? Ha ha! Hur som helst. Jag fortsätter. Till slut har jag en underbar vinäger med kul historia. Filtätan jag gör filen äter av, är ju snart ett år gammal, och gården jag fick den ifrån har säkert haft den längre än så innan jag fick lite av den. En av rågsurdegarna jag har är en rysk rågsurdeg från mitten på 1970-talet. Och den andra är surdegen som Fazer bröd startade med för 120 år sedan.

fIMG_0130

Kommentera

