Tevsjö Destilleri

Har varit bortrest några dagar. Samlat på mig en hel del kul rapportering till bloggen.
Tog bussen upp till Bollnäs och träffade min familj. IMG_0549

Första utflykten blev till Tevsjö Destilleri i Järvsö. Oh my god! Jag visste inte att Destilleriet fanns. Inte så konstigt, de startade produktionen för drygt ett halvår sedan.
IMG_0566

Bränneriet

IMG_0568
IMG_0588 IMG_0570 IMG_0571 IMG_0573

De gör precis allt på gården. Även buteljeringen.
IMG_0575

En helt helt helt fantastisk aquavit är precis klar. Jag har aldrig tyckt om aquavit, men det här var andra grejer. Tillsammans med fin single malt whisky är det här den absolut godaste sprit jag smakat. I princip alla företag som tillverkar snaps importerar råsprit från t.ex. Polen, smaksätter den och sätter sin egen etikett på flasken. Men det gör INTE Tevsjö Destilleri. Här tillverkar man spriten helt från grunden med hjälp av tysk ingenjörskonst i form av alla apparater på bilderna här. Kornet kommer från bygden och de maler det till och med själva i sin egen kvarn.

IMG_0580

Här är jag med Grundaren Jonas Larsson, som tillsammans med sin fru Anna Larsson också driver kvarnen på samma gård. Teve Kvarn. Anna är 6e generationen som driver kvarnen.
IMG_0582

Här ur kom den färdiga aquaviten vi smakade. Destilleriet har utskänkningstillstånd samt tillstånd för provsmakning i slutna sällskap. Köpa en flaska måste man göra via Systembolaget. Sverige är tydligen sist i Europa med att inte ha gårdsförsäljning av alkohol. Jag bara måste gå till systemet nu och supporta denna supersatsning!
IMG_0584 IMG_0586

Sortimentet.
IMG_0590

Vattnet i bäcken precis utanför används i tillverkningen.
IMG_0592

4 thoughts on “Tevsjö Destilleri

  1. Jag måste bara erkänna en sak, jag såg dig häromdagen i Bollnäs och trots att jag vet att du är härifrån så blev det så fel i min hjärna då jag är bosatt i Göteborg och brukar följa din blogg därifrån. Men nu var jag på samma ställe som dig så jag blev alldeles starstruck :)

      • Det ser jag fram emot! Jag brukar oftast falla för brödet, osten och lammköttet när jag är här uppe, förutom alla bär i skogen vill säga :) ser fram emot dina inlägg.

  2. Ping: Husfaderns hälsotryfflar – Receptet | Husfadern

Kommentera

