Ren oförstörd underbar mjölk

Jag har alltid varit en storkonsument av mjölk. En riktig mjölkälskare. Har haft perioder av både standard-, mellan-, lätt- och minimjölk. Men vad jag inte har förstått förrän nu, är att den mjölk jag druckit under alla dessa år, helt enkelt bara var en blek kopia av den ursprungliga mjölken. Jag kan lätt säga att den största smakchock jag fått under dessa snart två år med Husfadern.com är när jag första gången fick smaka mjölk som den ska smaka.

(Den näst största chocken var när jag smakade godiset Gräddkola, som tidigare varit min favorit. Numera smakar samma godis som ett fyrverkeri av kemikalier).

Tillbaka till mjölken. Idag har jag turen att få handla av mjölkbonde Nr 4 sedan Husfadern.com började.

IMG_0643

Mina Damer & Herrar: The King! Lars-Erik Säll. Och för er Bollnäsbor. Första avtagsvägen till vänster efter Bilprovningen, det står Vik på skylten. Tar inte mer än 5min att köra från stan. Slå en signal innan, numret hittar ni på Google.

IMG_0639

Lars-Erik Säll satte ut en omtalad annons i tidningen Ljusnan för ett par månader sedan. Annonsen var en protest mot att Sveriges mjölkbönder får sämre och sämre betalt för sin mjölk. Gård efter gård efter gård får lägga ned och endast de allra största med 100-tals djur klarar sig ekonomiskt. Annonsen löd något i stil med:
Kom och köp en penna för 20kr och skriv av receptet på ostkaka. En liter mjölk på köpet.

Och visst fick jag den omtalade pennan när jag handlade. Men jag hoppade över ostkakan och hade en stor hink med lock med mig. Reglerna för att köpa opastöriserad mjölk är enkla. Man får sälja på gård direkt till kända kunder. Så vet man vem som handlat är det ok. Men man får inte sälja precis hur som helst till okända, som ICA, Coop och de andra bovarna håller på med.

En intressant sak med pastörisering av mjölk är att den regeln kom till under en tid då vi inte än hade kylskåp i Sverige. I ladugårdarna fanns heller ingen ordentlig kylning av mjölken. Mjölken tappades på stora mjölkkrukor av metall och ställdes i solen i väntan på mjölkbilden. De mjölkpallarna som krukorna stod på, står kvar än idag längs många vägar på landsbygden i Sverige.

Klart som attan att bakterier kunde frodas i värmen och pastörisering kom att bli nödvändig. Idag är det helt annat med de apparater med bra filter man numera mjölkar med. Samt med mjölktankarna med kylsystem man kan ställa in med 0,1 grads exakthet.

Ju friskare kor, desto högre kvalitet på mjölken. På en av de största mjölkgårdarna i Sverige Vadsbo Gård, finns över 1000st mjölkkor. Vadsbo Gård är Sveriges största gård med ekologisk mjölkproduktion. Ekologisk mjölk i all ära, men över 1000st djur är ju helt sjukt. De står på stora roterande plattformar och är försedda med datachip.

Lars-Erik har dagen jag besöker honom 10st kor som mjölkar. Några av de andra är med sina kalvar för tillfället. Gården är inte KRAV-certifierad, men långt långt långt mycket mer sympatisk och hälsosam för alla, inte minst för korna, än vad som kan komma att hamna i mjölkförpackningarna vi envisas med att köpa i affären.

På gårdens tomt finns den gamla Stockholmsvägen. Här färdades bilarna som skulle söderut till huvudstaden för x antal år sedan.
IMG_0637

Vägen leder ned mot ett litet grishus med 8-10 grisar. De mumsar på lite bröd medan vi hejar på dem.
IMG_0625

Och hur smakade det? 10 av 10 poäng. Lyft luren, ring och smaka själv. Alla är välkomna.

6 thoughts on “Ren oförstörd underbar mjölk

    • Ja. På Lovö Prästgård i Stockholm. SL-bussen från Brommaplan stannar precis utanför. Snart finns det också massor med grönsaker att köpa där.

  1. Du har nog en poäng i att väldigt många aldrig smakat riktig mjölk! Det är gott som attan! Dessutom kan man ju låta den stå ett tag och sen försiktigt sila bort grädden längst upp med en soppslev om man vill ha grädden för sig. Intressant blogg!

  2. Tack Petter för att du delar med dig och ger inspiration. Vi är en familj på fem och dricker ohyggliga mängder mjölk! Vi bor dessutom på Granberg så superbra med en bonde som är så nära :-)

    • Vad härligt! Ni kan ju göra supergod fil på den också. Häll en klick köpefil i en tillbringare, fyll på med mjölk, rör om och låt stå framme över natten. Sedan kan ni fortsätta göra fil på er egen fil och behöver aldrig köpa ett filpaket igen :-)

Kommentera

