Rent hår

Så kul att det här projektet bara växer. I år jag ju bestämt mig för att även sluta handla kläder i vanliga butiker. Alla kläder och skor som jag köper i år skall även de vara direkt från den som sytt dem. Jag ska också förstås hitta materialet från den som producerat det.

Helt naturligt har också allting i mitt badrumsskåp börjat bytas ut också. När jag ätit ren giftfri mat under så lång tid har det liksom smittat av sig på flera delar av livet. Jag inser nu att det har varit väldigt mycket gifter i mitt badrumsskåp genom åren. Nu är det inte alls så längre. Det mesta är gjort för hand även där numera. T.ex. den här leran från den ekologiska hårsalongen Friekosör i Stockholm.

Allvarligt talat. Jag besökte salongen för över ett år sedan och fick håret klippt och innan det tvättat med den leran. Fram tills dess hade jag aldrig förr haft så rent hår. Den drar ut alla plaster, silikoner och allt annat som inte alls har där att göra. Efteråt har jag mest tvättat det med honung. Men nu körde jag en kur igen. Shit vad bra den är!

IMG_9993

IMG_0009

IMG_9994

IMG_9996

IMG_9998

IMG_0002

6 thoughts on “Rent hår

  1. Har också provat rasullera, men det började klia enormt i hårbotten så nu har jag gått över till rågmjölstvätt! 3 msk rågmjöl och 3 dl vatten, sen sila. Håret blir lika rent som med ”vanligt” schampo!

  2. Jag tvättar håret med tvättnötspulver. Det har aldrig varit så fint och min hårbotten har helt slutat att klia och mjällen är borta.

  3. Hittade nyligen den här bloggen, underbart eftersom att jag har haft liknande ambitioner. Men jag har börjat på hår och hudvårdssidan.
    Friekosör är helt fantastiskt. Inte bara det att de är fantastiska produkter. Har varit otrogen och provat massa andra ekologiska och naturliga produkter, men jag måste faktiskt säga att hennes egna shampon, och rasulleran har varit bäst hittills.
    Men de var fantastiskt duktiga på att klippa också, jag klippte mig hos Lena, och visst det var dyrt, men håret har växt ut fint. Hos en vanlig frisör så är håret snyggt i två veckor och så växer det ut fult.
    Josefine

  4. Kul att detta har växt sig större! Jag var här och kikade när det var väldigt nytt och nu snubblade jag in igen.
    Säg till om du behöver, skärp, mobilfodral, kortfodral etc. i svenskt vegetabilgarvat läder!
    Tillverkat i Sverige, förhand såklart!

    Lycka till med allt.

Kommentera

