BPA-fritt ingen garanti för kemikaliefritt

Jag är inne på det här med giftfritt nu som ni kanske märker. Once you have started… är det ganska svårt att sluta.

Det har kommit ut massa vattenflaskor och matlådor i BPA-fri plast på marknaden. Vad är BPA egentligen?

Här finns en väldigt bra länk om det!
http://plastriot.se/bpa-fritt-ingen-garanti-for-kemikaliefritt/

Själv skippar jag numera helst plasten helt i så stor utsträckning som det går. Hade jag tiden så skulle jag gärna göra en total plast-sanering. Men nu får det komma lite i taget. Har i alla fall börjat med en EN matlåda. En hederlig begagnad matlåda i rostfritt stål som kommer fortsätta hålla i många år till utan att släppa ifrån sig hormonstörande ämnen.
IMG_0069

Farligheten med Bisfenol A i plast har länge stötts och blötts. I Sverige finns sedan tidigare förbud att sälja barnprodukter innehållandes BPA, och ett utökat förbud är på gång.

Fler och fler plastprodukter, framförallt inom friluftssektorn, får en logo, som visar att den är BPA-fri. För många är BPA-fritt synonymt med säker och hälsosam användning. Så har visat sig inte vara fallet. Många produkter har fått BPA ersatt med BPS, eller Bisfenol S. Denna kemikalie är i sig något mindre hormonstörande än BPA. Å andra sidan tas den mycket lättare upp av kroppen. Är vi på väg att gå fel, ner i en annan återvändsgränd?

I en nylig studie där hundratals olika plastprodukter, både med och utan BPA, prövats, visade det sig att kemikalier läcker i merparten av alla plaster. I flera tillfällen var det till och med fler kemikalier som läckte från BPA-fria produkter än dem med BPA.

7 thoughts on “BPA-fritt ingen garanti för kemikaliefritt

  1. Jag ”plastbantar” precis som du och har också en sådan matlåda. Andra tittar lite skeptiskt på mig när jag har den med mig men den är helt enkelt bäst! Lagom stor, lätt att göra ren, blir inte missfärgad och framför allt så är det inte plast!
    Jag letade länge efter en vattenflaska som inte var gjort i plast och hittade en utan farliga ämnen från Sigg. Den har visserligen en plastkork men denna ska alltså vara giftfri och själva flaskan är i metall. Rekommenderas:)!

    • Härligt att höra! Ja, jag har också kikat på den flaskan och faktiskt funderar lite över korken. Flaskan är ju underbar. Kanske ska slå till jag med då. Väldigt svårt att hitta flaskor utan plastkork har jag märkt.

  2. Funkar det att ha en sån låda i frysen? Jag brukar oftast frysa in mina matlådor för att jag ofta är på resande fot hela förmiddagen fram till lunch och ska kunna ha med lådan i väskan utan att maten blir varm eller dålig. (Inte för att det går så fort men ändå…)

  3. Vilken inspirerande blogg du verkar ha! Ramlade in av en slump när jag googlade ”slakta höna”. Sen hamnade jag på detta inlägg och ser att du verkar vara riktigt vettig! Älskar min matlåda i rostfritt! Ska läsa mer en annan dag. Nu ska jag sova. Ha det gott!

Kommentera

