Pastakväll

Blev inbjuden på pastakväll hos Bertazzoni. Ett 130år gammal familjeföretag som tillverkar helt otroliga spisar. Mest gasspisar. Pastan vi provade importeras av Roberto Gatti.

Kul att jag kände kocken Carl. Vi har samma högtalare och har träffats genom det intresset. Han har startat en firma som heter Carls Deli nu.

Bilderna är tagna av Fredrik Lundkvist och Jonas Stensved. Jonas jobbar med ett företag som heter Delikatssboxen. De var jättesugna på att komma i kontakt med alla småskaliga producenter som jag har fått kontakt med de senaste två åren. Skoj. Och den här pastan var faktiskt helt sanslöst god. Jag har ju blivit så känslig för smak och kvalité sedan jag började med husfadern.
Riktigt jobbigt nu att jag inte kan köpa pastan själv enligt mitt egna regelverk. Jag fick i alla fall med mig ett paket hem. Och den var lika god varje dag. Måste börja tillverka pasta av mitt eget mjöl nu igen. Det var ett tag sedan.

Känner någon någon som odlar durumvete? :)

pastakväll

fyrabilder

carl-cox-olja-web

carl-cox-web

matlagning-calle-cox-carls-deli-web

pasta-benedetto-cavalieri-web

pasta-web

7 thoughts on “Pastakväll

  1. Fina bilder! Ang durum så tror jag att Limabacka kvarn utanför Varberg maler det. Vet ej vem som odlar dock. Kan höra med de vid tillfälle.
    Annars så är ön Ven typ Sveriges durummecka, kan verkligen rekomendera en tur dit om du inte vart där.

  2. Vet att det finns en som odlar durumvete på Ven. Tror till och med att de gör pasta där. Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter.

Kommentera

