Hemma från Grebbestad

Vilken underbar festival det var. Vänliga hjälpsamma omhändertagande människor över allt. Konserten med NID blev bra, föredraget och workshopen likaså.

Vi bodde på ett vandrarhem precis bredvid festivalen.
IMG_1086

På baksidan fanns det högsta päronträdet jag någonsin sett.
IMG_1083

Tog med 30-40 päron med hem som hade ramlat av trädet. I princip omöjligt att plocka på annat sätt när päronen sitter 5-6meter uppe i luften. Ha ha.
IMG_1084

Fick också med sockerärter och vitlök av festivalgeneralen Ebbas egen odling. Vitlöken ska jag sätta i höst, pilla ned utomhus i jorden i mitten på oktober. Sedan börjar det växa upp blast till våren och någon gång i juli kan jag skörda ca 30st hela vitlökar bara av dessa två. Häftigt va!

Så sjukt sjukt mycket bättre på alla sätt än att köpa vitlök på ICA besprutade med massa gifter.
IMG_1099

3 thoughts on “Hemma från Grebbestad

  1. Jag är väldans förvånad över att det oftast bara finns spansk och kinesisk vitlök att köpa i de vanliga butikerna, även de som inriktat sig på närproducerade grönsaker; att odla det här i Sverige är inte särskilt svårt. Min svenska vitlök går jag till torget och handlar :)

  2. Ett tips med vitlöksodling är att gödsla och vattna rejält. De är törstiga och hungriga.
    Gräsklipp eller nässelvatten (nässlor i en hink vatten) funkar fint.

Kommentera

