Turné, matlådor och Årets Kock

Är på turné sedan två dagar tillbaka. Först ut Malmö och dansföreställningen ”Polskans Historia i Sverige”. I morse kl 06:11 åkte jag vidare till Linköping och första deltävlingen i Årets Kock. Efter det här blir det Umeå och sedan ned till Växjö för andra deltävlingen av Årets Kock.

Resan började med kalvdans på X2000 Stockholm – Malmö. Strax innan vi var framme blev det vildsvinsbiffar och min svenska hummus på gula ärter, rapsolja, vitlök och färska kryddor.

IMG_9199

IMG_9202

IMG_9204

IMG_9205

IMG_9207

Mellanmål. Färska blåbär. Burken har jag fått av min granne. Med sylt i som hon hade gjort 2004. Otroligt vad lite socker och ett paraffinlock kan göra för hållbarheten.

IMG_9209

IMG_9245

IMG_9257

IMG_9261

IMG_9262

IMG_9263

IMG_9264

Det finns en utomordentlig vattenkokare på hotellet.
Passar på att laga till lite av mina medhavda råvaror.
Detta är väldigt roligt, med tanke på att jag ska på tävlingen Årets Kock imorgon… Ha ha!

Man tager vad man haver. Ekologisk brysselkål och broccoli från Lovö Prästgård i Stockholm.
IMG_9283

Kokar upp två gånger i vattenkokaren, sedan får bryselkålen vila i hett vatten i ishinken medan jag kokar nästa omgång.
IMG_9285

Delar broccolin med mina medhavda köksredskap.
IMG_9286

Broccolin blir liksom nästan ångkokad eftersom mycket av den sticker upp över vattenytan. På med locket och kokar upp två omgångar.
IMG_9288

IMG_9290

Häller av vattnet inne i badrummet, diskar redskapen.
IMG_9293

Så får broccolin och brysselkålen svalna i ishinken medan jag sover en natt. Imorgon blir detta lunch tillsammans med ett par vildsvinsbiffar som jag lagrat i hotellreceptionens kylskåp.
IMG_9296

Kommentera

