Ett besök i bondehimlen

När jag var nere på tävlingen Årets Kock i Växjö förra veckan, så hade jag än en gång möjlighet att storhandla. I samband med varje tävling så är det samtidigt matmarknad med lokala bönder. Så lyxigt för mig att alla är samlade på samma ställe.

Jag handlade så sjukt mycket mat! Kunde inte ens bära allting till tåget…

Veronica och Lennart Svenzèn från Nöbble Gård var på plats. IMG_0243

Lennart höll i en rapsoljeprovning. Citronen som smaksätter en av oljorna vi provade kommer från ett kollektiv på Sicilien som odlar ekologiska citroner. Genom att pressa citronskalen får man fram en citronolja, som blandas i oljan. Fint att en liten ekologisk gård hittar en annan och startar ett samarbete, istället för att köpa första bästa smaksättning av okänd härkomst.

IMG_9667

Som en slags bonus avslutade vi med att provsmaka en varmpressad rapsolja av känt märke. Den var ett riktigt skämt alltså. Tänk ändå vad många som bara köper den och häller på. Jag kan säga att jag också har gjort det i ganska många år. Men som tur är, är det slut med det nu.
När man kallpressar raps får man ut 60-70% av oljan. När man varmpressar rapsolja får man ut 100%. Det man då gör är att man tillsätter man kemikalien Hexan. När den sedan ska filtreras bort ut oljan så försvinner både smak och färg.

IMG_9669

IMG_9668

Rapsfrön pressas för att få fram oljan.
IMG_9672

Restprodukten rapskaka, används till djurfoder.
IMG_9673

Fick också med mig 100st ekologiska ägg hem. Direkt från kvinnan som pysslat om hönsen såklart.
IMG_0247

IMG_0248

IMG_0244

IMG_0245

Eva Stenvide var också på plats med sin äkta sylt och chutney. Alltså ni som bor i småland kan ju handla från de här personerna året runt. Fatta vilket lyx!

IMG_9965

IMG_9966

IMG_9967

Stella var också där med bröd och sin himmelska ostkaka.
Här kan ni läsa om mitt besök hos Stella, Erik och Tomas på Pilås Norregård i Småland.

IMG_0252

IMG_0249

IMG_0251

IMG_0250

IMG_0257

Sist men inte minst handlade jag ca 40kg rotfrukter och bönor av Norrgårdens Grönsaker & Gårdsbutik. Ingvald och Ninni Petersson har odlat grönsaker där sedan 1977. Nu strax skall sonen i familjen ta över verksamheten.

IMG_0259

IMG_9991

IMG_9984

IMG_9986

IMG_9987

IMG_9988

IMG_9995

IMG_9996

Här får jag hjälp att ta mig till tåget med alla dagens inköp. Allt på vagnen på bilden kostade totalt 400kr. Det kommer räcka hela vintern… ICA, Coop, Willlys, Hemköp. Släng er i väggen!

Här är ett citat som ni kommer höra mig upprepa många gånger framöver:

”Det som hör framtiden till och det som hör ett hållbart samhälle till, det är att man har en direktrelation mellan producenten och konsumenten.

Och det vi har emot oss i det fallet är de mellanhänder som idag tjänar sina pengar på att det inte är inte är relation mellan konsument och producent.”

Jörgen Andersson, Mjölkbonde, Åre

IMG_1670

IMG_1671

Kommentera

