En oförglömlig kväll!

Vilken otroligt fantastisk kväll jag hade i förrgår. Restaurangen Lux Dag för Dag på Lila Essingen i Stockholm bjöd in några utvalda gäster för att testa ett nytt koncept. Ett helt fantastiskt koncept. Jag är fortfarande helt salig. Jag skulle kunna berätta spaltmeter efter spaltmeter om allting. Men hinner inte riktigt det just nu, så här kommer massa bilder istället till att börja med.

Lux Dag för Dag är en råvarustyrd bistro. Verkligen mitt Husfaderntänk rakt igenom.
Det fanns en karta i entren med alla råvaruproducenter utmärkta. Jag frågade Henrik Norström, kreativa ledare på Lux Dag för Dag, hur menyn ser ut i februari mars!?
Är väldigt glad över svaret jag fick. ”Mycket animaliskt och rotfrukter.” PRECIS så som det varit för mig varje vinter. Men här finns professionella kockar som tar sig an de fina råvarorna…
Jag lärde mig otroligt mycket om matlagning under kvällen.

Kvällen började med en fördrink med sagolika tillbehör som satte ribban högt. För att senare överträffas av Henrik Ludvigsson från Kungsbyn. Henrik visade hur han styckar en hel kronhjortskalv som han sköt tidigare i höstas.
Lux5

Vidare blev det ölprovning med bryggmästaren från Skebo Bruksbryggeri.
Lux6

Lux4

Henrik Ludvigsson var verkligen en mästare av rang! Jag önskar jag hade haft en bandspelare med mig så jag kunde komma ihåg varenda detalj. Så mycket kunskap!!!
Lux1

Inte nog med det. Alla gästerna fick också vara med i restaurangköket och tillaga de fem av de sex olika rätterna som stod på dagens meny. I köket fanns bl.a. Henrik Norström och Daniel Frick, kockar och kreativa ledare på Lux Dag för Dag, Johan Backeus som i år igen är i final i Årets Kock, m.fl.
Lux2

Lux3

Jag uppdaterar i nästa inlägg med kvällens meny och alla rätter…

4 tankar på “En oförglömlig kväll!

  1. Pingback: Älgstek | Husfadern

Lämna en kommentar