Canelé

Jag vet, min största svaghet är kvalitetsprylar till köket. Men kolla på dessa underbara kopparformar som man bakar canelé i. De får mer och per patina ju mer man bakar i dem. Spegelblanka från början. IMG_9601

Sophie från Sophies Canelé hade bakskola hos Bertazzoni. Sophie kom till Sverige för ett par år sedan. Här i Sverige fanns ingen canelé-bagare, så hon började själv i liten skala och har nu sitt eget företag.

IMG_9606

Sagolik smak och konstistens! Med den karamelliserade ytan ser det rätt sött ut, men det var det inte faktiskt.
IMG_9612

Erik från Enrico Caffe var också där och berättade om och bjöd på sitt egetproducerade kaffe. Jag dricker ju inte kaffe själv, smuttade ett par ml i alla fall. Kul att höra honom berätta om olika bönor etc.
IMG_9613

Nya formar
IMG_9616

IMG_9618

IMG_9619

IMG_9621

IMG_9622

Var där med min kompis Sofia. Här står hon och pratar kaffe med Erik. Det blev en hel del suktande över de fantastiska spisarna också.
IMG_9623

IMG_9625

IMG_9630

Jag vill ställa alla mina kopparkastruller och gjutjärnspannor på den här spisen NU!
IMG_9631

Är väldigt sugen på att köpa några formar nu och börja baka. Formarna finns via länken här.

One thought on “Canelé

  1. Man får lite gåshud av sånt här! Matprylsporr på hög nivå..Aldrig hört talas om Canelé, måste testas. Tack för en bra och inspirerande blogg!

Kommentera

