Knivbrev

Nu är det snart nytt år. En sak jag ser fram emot inför 2014 är en riktig genomgång av mina knivar. Jag har läst på en hel del om knivar på sistone. Hittat flera nya fina märken och läst om olika sorters knivar, japanska knivsmeder m.m. Jag kan liksom inte låta bli att intressera mig. Är extra intresserad av just japanska knivar. Har lärt mig namnen på dem. Gyuto, Santoku, Petty, Yanagiba. I mitt kök finns bara Japanska knivar.

När man läser på om knivar så kommer man ganska snart in på slipning, skärpning, bryning. Underhåll helt enkelt.

Jag har ju haft förmånen att träffa och se finalisterna i årets kock jobba på nära håll nu på sistone. Träffade också en styckmästare på restaurang Lux dag för dag för ett par veckor sedan och lärde mig en massa av honom.

Så här ligger det till. En sådan här stav som man har hemma och drar kniven mot. Ett brynstål. Den bryner man kniven med. Det finns också rektangulära stenar som man kan blötlägga och bryna kniven med. Man slipar alltså inte knivarna hemma. Man bryner/skärper dem.

När man inte får till det längre, alltså när de inte blir vassa längre, då måste man lämna in knivarna på grundslipning. Sedan när man får tillbaka dem så kan man se till att underhålla dem med brynstålet och brynstenen.

Jag har liksom blandat ihop det här med skärpning/bryning och slipning tidigare.
Men nu jäklar sätter jag mig in i ämnet och kommer skriva en hel del om mina framsteg här framöver.

IMG_9898

Steg 1 var superenkelt. Tidigare har jag lämnat in mina knivar på NK i Stockholm. Men nu skickar http://www.knivbrev.se hem ett tomt brev med tomma knivfodral till mig. Bara att stoppa in knivarna och skicka in. Sen kommer de tillbaka superskarpa.
IMG_9894

IMG_9895

IMG_9893

Här är före-bilder på några av mina knivar. Uppdaternar med efter-bilder när jag fått tillbaka dem. Har också filmat ett test med alla knivar då jag skär i sidorna i en busstidtabell.
Ska skära i samma busstidtabell när jag får tillbaka knivarna igen och lägga upp här. Blir kul!

De har verkligen varit med ett tag nu. Porslinskniven har någon som hälsat på stoppat ned i diskstället. Aja baja! Men nu ska även den med bli fin igen.
IMG_9892

IMG_9891

IMG_9890

IMG_9889

3 thoughts on “Knivbrev

  1. Sambon promenerar med våra knivar till Slipkliniken vid Thorildsplan. Kostar 40 kr/kniv.
    De kommer och hämtar/lämnar knivar också men vet inte vad kostnaden är på det. Tycker personligen 75-99 kr/kniv är väldigt dyrt.

    • Ska bli spännande att se vad som kommer tillbaka från knivbrev. De har ju extremt bra referenser i alla fall. När jag lämnade in på NK förut så fick jag lämna tillbaka knivarna någon gång, då de inte var tillräckligt bra slipade. NK tog 50kr/kniv då.

Kommentera

