Husfadern levererar

Igår fick jag med mig lökar både till Markus Westh på The Flying Elk och till Filip Fastén på Restaurang Frantén i Gamla Stan. De båda älskade de biodynamiska gula lökarna från Nibble Handelsträdgård i Järna, som jag var och handlade hos i fredags på väg ned till Kalmar. Lökarna håller sådan toppklass att de kommer att vara med och tävla om den åtråvärda titeln Årets Kock på fredag.

Jag känner mig som en låtskrivare som har med två låtar i melodifestivalfinalen!

IMG_9343

IMG_9344

Eftersom jag bor söder om stan hade jag vägarna förbi gamla stan även på vägen hem. Här tillagar Filip Fastén de små gula lökarna.
IMG_9322

IMG_9325

Skrei
IMG_9329

IMG_9330

Omstridd spetskål
IMG_9334

En kompis tittar till såsen
IMG_9338

Lagom till serveringen av råvarukorgen dyker det upp ungefär lika många kompisar som de 14st portionerna som serveras. Riktigt lyxigt att man ser rakt in i köket så här. Väldigt underhållande att stå och se på.
IMG_9725

IMG_9727

IMG_9726

Kommentera

