Matlagningskurs

Förra söndagen blev jag bjuden på en matlagningskurs på Restaurangakademin. Har jag blivit en gratisätare? Dyker jag snart upp i tidningen Hänt Extra tillsammans med Sveriges övriga gratisätare? Jag hoppas inte det. Men att kunna promenera bort från min lägenhet till Restaurangakademin vid Globen en ledig söndag och gå den här kursen. Det var faktiskt riktigt nice. Dock väldigt konstigt än en gång med alla råvaror som inte borde finnas i Sverige nu.

Hur det än var med det hade vi en grym lärare i köket, Magnus Albrektsson, som lyckades hålla koll på alla 20 kursdeltagare samtidigt som 15st rätter tillagades av oss. En fantastisk pedagog.

Restaurangakademin utbildar branschen kan man säga, plus att de har en del sådana här kortare kurser för privatpersoner och företag. De är tätt knutna till Årets Kock också som jag bloggar för just nu via LRF som är min samarbetspartner. Jag ska liksom vara länken mellan bonden och kocken är det tänkt. Tyvärr så verkar den kopplingen vara ganska långt borta i branschen. Hela utgångspunkten till att jag startade min blogg var ju att matsverige nästan helt har tappat kopplingen till råvaran och dess producenter. Grossisten är den nya bonden och levererar all tänkbar mat, men inte från vår lokala odlare, utan från var som helst i världen. Allt ska finnas i stora mängder hela tiden.

Bara en sån sak som att Årets Kock väljer spetskål i råvarukorgen. En sommarkål I FEBRUARI!!!

De sex tävlande kockarna ska alla tillaga Skrei och Pilgrimsmussla i finalen på fredag. Torskfisken skrei är verkligen i säsong just precis nu. Plus att det är en certifierad fisk från ett friskt bestånd. Bra tänkt.
Två timmar innan den serveras ska en rätt ur råvarukorgen presenteras för juryn. Råvarukorgen innehåller i år Svensk Anka. Inhemsk köttproduktion. Bra igen. Sedan ska tre tillbehör tillagas av potatis. Helt rätt. Gul lök. Bra. Och så spetskål. Ursäkta, men varför??? Jag blir förbannad på den där spetskålen och på hela organisationen. Man befinner sig i spjutspetsen av svensk matlagning, har ögon på sig från hela professionella matsverige, är på väg att lyfta hela snedvridna uppfattningen om råvaror och deras säsong. Och så väljer man spetskål.

IMG_9693

Detta till trots var dagen mycket inspirerande, lärorik och rolig. Efter den här dagen drömmer jag om att kök med en spis som man kan hänga runt. Kolla vad mysigt det ser ut!
En jättehäll närmast i bild som man kan steka direkt på, stor rostfri avlastningsyta i mitten och en gigantisk induktionshäll längst bort. Över hela spislängan satt en tyst men effektiv köksfläkt.
IMG_9692

Så bra också med den här relingen runt hela längan.
IMG_9696

Vår maestro kokar hummer.
IMG_9698

IMG_9250

IMG_9251

Här har vi den igen. Spetskålen. Jag ska spara de detta fantastiska trick jag fick lära mig denna dag, till i sommar då spetskålen växer i Sverige på nytt.

Man förväller bladen bara ett par sekunder. Tar sedan upp dem med en sil och direkt ned i en bunke med vatten och is.
IMG_9240

Vad som annars händer är att de fortsätter tillagas av sig egen värme.
IMG_9241

Spetskåldolmar med en fisk- och skaldjursfärs, strax innan de tillagas. Säsongen till trots var det här något av de allra godaste som tillagades under dagen.

Jag ser fram emot att köpa färsk laxfile av www.fogdolax.se och spetskål av www.lovoprastgard.se till sommaren.

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig längre än tre årstider…
IMG_9248

2 thoughts on “Matlagningskurs

  1. Du har alltid så SJUKT inspirerande inlägg :) blir glad härinne

    Ny post ute……skor som het inredning :)

    Ha en härlig vecka :)

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor :)

Kommentera

