Husfaderns hälsotryfflar – Receptet

Jag har fått så otroligt många peppande kommentarer, hejarop och frågor om tryfflarna jag tillagade i Halv åtta hos mig på TV4 i tisdags. Nedan här finns en länk till receptet.

Jag kan också avslöja att det inte är jag som gjort själva receptet. Det är specialtillverkat åt mig av Anna-Sofia Winroth. Jag frågade henne om hon kunde göra ett recept åt mig speciellt framtaget för att göras på ingredienser som går att få tag på utan mellanhänder, direkt från producenterna. Och som jag hann med att göra på den tid som jag hade till förfogande till middagen på Halv åtta hos mig. Men innan vi kommer till själva receptet så måste jag nämna det ABSOLUT VIKTIGASTE. Och det är, precis som jag nämnde en massa gånger i programmet. Råvarorna.

Ekologiskt honung. Det är väldigt lätt att få tag på.
Ekologisk opastöriserad mjölk. Som man gör både grädden och smöret av. Inte lika lätt att få tag på men googla ”Mjölkgård Stockholm”, Mjölkgård Bollnäs t.ex. så hittar ni.
Ren choklad från Gefle Chocolaterie. Vad ni än gör, köp inte någon ursäkta mig (skitchoklad) från t.ex. Lindt eller (gud förbjude) Marabou. Tro det eller ej, men det finns 100.000 tals barnarbetare i chokladindustrin. Det finns också tillgänglig information t.ex. om vad slavar kostar och andra otäcka saker. Det här är riktigt riktigt obekvämt och förstås tråkigt att nämna i ett trevligt inlägg om de populära tryfflarna. Men det är sant.
Örter. De örterna jag använde i programmet var Mynta, citronmeliss och basilika. Mynta var min favorit. Jag delade upp grädden i tre olika delar. En ört i varje grädde. Det står inte i receptet.
Sprit. Jag använde mig av Järvsöaquavit. Faktiskt den enda spriten som är tillverkad helt på svenska råvaror. Mig veterligen är alla annan svensk sprit på marknaden gjord på råsprit som är importerad t.ex. från Polen. Här är ett inlägg från förra året då jag besöker Tevsjö Destilleri som tillverkar Järvsöaquavit m.m.

Här köper man och läser mer om den mest etiska, giftfria och också godaste chokladen som finns att få tag på i Sverige, www.geflechoklad.se.
Och vill inte bara äta gott utan också engagera sig, så kan man läsa 100 obekväma frågor till chokladindustrin på denna blogg, www.geflechoklad.se/blog.

Jag låter ganska sponsrad här. Men det är jag inte. Jag är bara så jäkla glad att det finns någon människa här på jorden som bryr sig om arbetarnas villkår, och har ett miljötänk som sträcker sig långt utanför sig själv och involverar alla som är med i kedjan som finns för att vi i slutändan ska kunna njuta av något gott.

Visste ni förresten att alla säckar med kakaobönor som förs in i EU besprutas med gas. Men Anna-Sofia har förhandlat med EU om att få frysa sina säckar istället, för att minimera risken för eventuella småkryp m.m. som kan följa med i säckarna.
Skärmavbild 2014-04-18 kl. 12.00.10 Husfaderns hälsotryfflar Direkt från kakaoplantagen, svenska gårdar och egna balkongen.  http://www.recept.nu/petter—stockholm-halsa/efterratter-och-godis/choklad/husfaderns-halsotryfflar/

I påsk är jag hos mina föräldrar på besök. På begäran är mitt bidrag till påskbuffén tryfflarna. Så jag förbereder med att göra grädden till att börja med.

bild kopia

På den här gården köper man inte mjölken, man köper en penna och skriver av receptet på ostkaka. Så bra!
bild kopia 2

IMG_9832
Jag häller upp mjölken i några ugnsformar och låter stå över natten. På mogonen tar man av grädden som då ligger överst.
IMG_9833

IMG_9834

One thought on “Husfaderns hälsotryfflar – Receptet

Kommentera

