Tryfflarna – Fortsättning

Här kommer fortsättningen på tillagningen: Lisa med 15st färdiga tryfflar (Det finns mer smet kvar i kylen) Lisamedtryfflar Men innan de är färdiga tar jag undan den grädden jag behöver. Vispar resten till smör. Sådan här kvalitétsgrädde som görs på dagsfärsk opastöriserad mjölk vispas upp otroligt snabbt. Efter 4 min hade den blivit smör. IMG_9835 IMG_9838 Jämför färgen med köpesmöret. IMG_9839 20 gram smör behövde jag till detta två satsers recept. IMG_9840 BÄSTA CHOKLADEN. Så här skall innehållsförteckningen se ut. Ett bra riktmärke är att om man läser ”sojalecitin” på chokladens innehållsförteckning, köp inte. IMG_9842 Övriga ingredienser. 20gr smör, 100gr grädde i minigrytan, i grädden ligger torkad chili och drar. Hade ingen Järvsöaquavit hos mina föräldrar, så fick bli 1,6cl av en liten presentflaska snaps. IMG_9841 Smälter i vattenbad IMG_9843 Ringlar i chiligrädden under konstant rörande, sedan i med smör och alkohol enligt receptet. Temperaturen är jätteviktig. IMG_9845 Lufttätt och in i kylskåpet. När massan är hård rullas den till stora kulor som rullas i kakao… KLART! IMG_9848

Kommentera

