Norgeturné – Glad och arg på samma gång

Är ute på turné tisdag-söndag denna vecka med Unni Boksasp. En väldigt lyxig vecka för mig. Behöver nämligen inte ha med en enda matlåda. Allt är redan betalt. Det kan samtidigt vara lite si och så med det, jag gillar ju min mat.

Det här veckan är dock ovanlig på ett fantastiskt sätt. Vi bodde de tre första dagarna på en mjölkgård. Vi spelade konserter i Levanger, Steinkjer och nu ikväll i Trondheim. Så det har inneburit väldigt korta resor.

Mjölken tror jag är den absolut godaste jag druckit. Jag drack säkerligen 2-3 liter varje dag. Alla kor är av rasen NRF, Norsk Rött Fe. Den vanligaste kosorten i Norge. En frisk sort med god hälsa, till skillnad från de svartvita korna som börjat dominera världen, Holstein Friesian, som ibland har öknamnet ”Djur på stativ”. Är det lite dåligt med gräs en sommar i länder söderut där det kan vara så ibland, så magrar de och blir sjuka. Medan NRF står sig friska och starka i precis samma hage.

IMG_9872

Frukost. Mjölk och hembakat knäckebröd. Måste testa receptet när jag kommer hem. Riktigt gott.

En sådan stor sorg att detta var den sista säsongen för gården som funnits i sex generationer. Jävla matimportshelvete och alla butiker som pressar priser nedåt. Alla kunder som bara tänker på sina kronor och ören. Jävla politiker som inte ser till att stödja ordentligt med system med lån, investeringar och vad som behövs för att behålla vårt jordbruk.
IMG_9935

Övning i vardagsrummet dagen innan första konsertdagen.
IMG_9859

IMG_9862

Storebror var ute och gödslade. Här är mellanbroder John Deere.
IMG_9911

Lillebror fick stå uppe på kanten på öppna spisen.
IMG_9934

Kommentera

