Isländsk mjölk!

Efter Norge åkte jag till Irland och från Irland till Island där jag är nu och spelar med mitt band BLM.

Jag hoppar över Irland för att komma ikapp. Ha ha! Nu nu kommer ett färskt inlägg. Detta hände alltså igår.
BLM ensemble

Tog en promenad från lägenhetshotellet in mot staden Akueyri. De hade lagt in mat i kylskåpet åt oss här, men jag övervägde starkt att gå in i en butik och köpa nåt. Stannade till vid den här secondhandbutiken på vägen in mot stan.

IMG_3814

Där inne står förstås en mjölkkruka. It´s a sign!!! Här skall minsann inte promeneras in i någon matbutik. Jag köper mjölkkrukan och hoppas på det bästa.
IMG_3813

Går vidare in till konserthuset och snackar med en av tjejerna i receptionen. 45min efter det får jag detta sms!
IMG_3815

Och en kvart senare sitter vi i hennes bil på väg ut till en isländsk mjölkgård. Den låg bara 5-10min bort med bil. Hon själv hade växt upp på en mjölkgård intill.
Gården vi åker till hade varit inom samma familj i fem generationer, men såldes förra året till nya ägare som vi strax ska få träffa.
IMG_3817

Här är alla variationer på den koras som används här.
IMG_3818

Mjölktanken ser precis ut som hemma.
IMG_3819

Med isländska mått var det här en stor gård. De hade 100 djur. Samma sak som händer hemma i Sverige, händer också här på Island. Gårdarna blir färre och färre och de som finns kvar blir större och större. Så har de också tagit bort möjligheten att köpa direkt från bonden. Så därför så fick jag mjölken idag istället.

Sverige inräknat är detta det fjärde landet jag köper mjölk i direkt på gården. Och fler skall det bli!
IMG_3822

Kommentera

