Islandströjor

Hej! Här är jag igen. Jag ber om ursäkt för lite gles uppdatering på sistone. Jag har haft och har fortfarande extremt mycket jobb med musiken. Jag far runt och spelar över halva världen. Samtidigt har det varit stora förändringar på hemmafronten. Jag har flyttat! Mer om det senare. Men nu tillbaka till Island.

Jag träffade massa hantverksfolk på festivalen Traditions for tomorrow i staden Akureyri på norra Island. Bland annat denna kvinna. The one and only. Detta är den sista personen som håller traditionellt isländsk silversmide vid liv. Som tur är har non nu fått ett par lärlingar, som kan föra traditionen vidare.

Jag var väldigt nära att köpa en uppsättning silverknappar av henne. Men de visade sig finnas i Reykjavik, så det finns möjlighet att beställa senare. Dock kostade de ett par tusen kronor…IMG_3838

Jag köpte två uppsättningar hornknappar sen och en fin smörkniv av en annan hantverkare. Hon skjutsade mitt band till hem till en kvinna vid namn A∂alhei∂ur Gu∂mmundsdottir. Ortoligt vackert namn, eller hur!

Hon har stickat islandströjor hela sitt liv och hade säkert 30-40st nygjorda hemma. Jag köpte tre stycken av henne! Directly from the source, det ger ett sådant otroligt mervärde. Jag tänker på hennes namn varje gång jag bär hennes tröjor.

IMG_3862

IMG_3875

IMG_3879

IMG_3883

IMG_3886

IMG_3888

IMG_3891

IMG_3894

IMG_3896

A∂alhei∂ur Gu∂mmundsdottirs utsikt från huset.

IMG_3900

Det fanns en liten kyrka precis uanför hennes hus.
IMG_3904

Ull.
IMG_3915

One thought on “Islandströjor

Kommentera

