Snart hemma igen

Snart är jag hemma igen. Är i Oslo nu, spelade här igår med Unni Boksasp ensemble.

Jag kom direkt hit igår morse från Polen. Det har varit väldigt mycket stora jobb på senaste tiden med 200% fokus. Väldigt många av dem utomlands. I Polen var det bio med livemusik på Krakow Film Music Festival. Vi spelade musiken till norska filmen Kon-Tiki för 5000 personer. Ett helt galet häftigt och stort projekt. Eftersom jag också spelar på själva filmen, hyrdes jag in som solist och stämledare för symfoniorkesterns fem slagverkare.

IMG_4430

IMG_4432

IMG_4433

IMG_4480

Ganska nära Krakow fanns det en saltgruva där det hade brutits salt i 700år. Så extremt coolt! Jag och en kompis åkte dit, vi var nere på en tur i gruvan i flera timmar. Som längst 135meter under marken. Men gruvan var djupare än så.

Vi började med ett par hundra trappsteg rakt ned…
IMG_4412

Saltvägg
IMG_0387

Här är ett saltblock på 1000kg. När det begav sig kunde man köpa en by med 50st hus och även de som bodde i dem, för samma pengar som man fick för stenen. Fascinerande och märkligt…
IMG_0381

En av de största och finaste salarna nere i gruvan. Förutom alla saltindränkta gångarna på flera kilometer så fanns det 40st kapell, massa sjöar m.m.
IMG_0384

IMG_0397

5,4kg salt fick jag med mig hem. 2kg vitt salt och 3,4kg gråsalt.
IMG_0403

5 thoughts on “Snart hemma igen

    • Jag förstod det som att gråsalt är själva bergväggen, medan det vita saltet är kristalliserat.

      Det fanns massa skulpturer av rent salt inne i gruvan. De var grå. Man grävde sig igenom en grå massa som delvis bestod av sten men också delvis salt.

      Den grå saltstenen var en 10.000-tals år gammal salt sjö som sjunkit ned, dunstat och komprimerats till sten.

  1. Tänk bara på att bergssalt är väldigt fattigt på jod. Inte för att vi direkt lider av några strumaepidemier här i Sverige, men bra info att ha i bakhuvudet och komplettera med salt från havet. I övrigt är gruvor riktigt coola saker :-P Var nere i koppargruvan i Falun i somras och trots att den inte är lika djup blir man lätt imponerad över vad människan kan åstadkomma.

Kommentera

