Hemma från Norge

Ha ha! I fredags ringde en journalist och frågade om jag behövde resa till Norge för att köpa kött. Nej då, jag har redan gjort mina beställningar från Lovö Prästgård här i Stockholm och väntar på slakten.

Men en kompis från Valdres i Norge undrade om jag hade lust att åka och hälsa på och passa på att få slakta en älg som familjens jaktlag hade skjutit. Så klart jag vill. Första dagen rodde vi ut med en båt uppe i fjällen och lade presenning över en liten stuga på en ö. Vi hjälpte till med lite allt möjligt på gårdens ägor.

Släktgården vi bodde på var faktiskt en mjölkgård. Så jag kunde dricka hur mycket mjölk som helst både fredag lördag och söndag. Ljuvligt!

Jag fick med mig massa hängmörat och av mig själv finstyckat älgkött och en stor flaska mjölk.
När jag kom hem igår kväll, så matade jag min filkultur med all mjölk. Nu 24h senare är den klar och jag sitter och äter fil medan jag gör detta inlägg och steker upp ett par bitar älgkött i fäbodsmör i gjutjärnspannan. Man kan ju ha det sämre!

Första snön i år.
SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

Den här älgen var drygt två år gammal och bar på ca 150kg kött.
SAMSUNG CSC

Jag och benet från ett älglår. Med kött på måste det ha vägt ca 15-20kg. Precis samma form som någonting de flesta av oss tagit av köttet på, ett kycklinglår, men så ofantligt mycket större.

Det ser lite makabert ut kanske. Men betänk älgens liv innan den blev mat och jämför med kyckligen på ICA…
IMG_4579

3 thoughts on “Hemma från Norge

  1. Vilken trevlig weekend det låter som!
    Själv är jag uppvuxen på det sättet som du lever lite nu- hämtar mjöllk hos bonden och slaktar djuren själv- det är få som lever så nu och jag kunde inte låta bli att fnissa när du jämförde älglåret med ett kycklinglår :D Och Självklart är det precis som du säger- jämför man djurens livskvalitet så förstår man att den där söta älgen både är bättre för miljön, själen och smaken!

    Faktiskt så är det tack vare dig som jag tog kontakt med vår lokala mjöllkbonde och nu själv hämtar mjölk- jag hade faktiskt glömt hur gott det är!
    Tack för massor av inspiration!

  2. Men varför jämföra med kycklingen på ICA, när man kan jämföra med falafel eller nykokta bondbönor? Har aldrig förstått varför någons lycka skulle utgöra ett moraliskt skäl till att döda denne. Så himla skumt.

Kommentera

