Jordkällaren, the story

Med en liten trädgård kom förstås efter ett tag tanken att jag skulle kunna ha en liten jordkällare. Vid min nya tunnelbanestation satt en tiggare. Jag kanske kunde hjälpa honom med ett jobb…
1610841_10153387667864896_589021837545572954_n
Den skärmdumpen fick runt 100 likes och en share när jag delade den på min facebook.

6 dagar senare började vi gräva, och det gillades av lika många facebookanvändare. Och ytterligare 6 dagar senare brakade det lös. Min post den 26e november gillades av 6268 personer och delades 1248 gånger. Tidningar började ringa och på ett par dygn hade jag varit med i 5-6 tidningar och på flera webb-TV-program. Bland annat Aftonbladet TV. Artiklarna delades över 15000ggr, så totalt har trolgen lästs av några miljoner människor.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/morgon/article58358.ab

Här kommer facebookinlägget:
Här är jag och Costiner! Från Sverige och Rumänien. Jag är 39år, Costiner är 30år. Jag har en masterutbildning och han kan knappt läsa det jag översätter med Google Translate på mobilen. Jag har ett helt hus och han sover i skogen utan tak. Jag gick förbi honom femtio gånger vid min tunnelbanestation. Nu har jag anställt honom för 140kr/tim. Vi bygger en jordkällare tillsammans. Vi jobbar ihop med samma energi, det är bara det att han är tre gånger så stark som jag och lyfter stenblock jag knappt orkar rubba. Vi pratar på två olika språk men förstår varandra perfekt. Vi skrattar åt samma saker. Våra världar är så långt ifrån varandra men ändå är vi så nära när vi möts. Det känns väldigt bra att göra något för en medmänniska som inte har samma förutsättningar som jag själv är född rakt in i. Dela gärna detta och gör något för någon du med!

IMG_4951

IMG_4954

IMG_4924

IMG_4929

IMG_4956

IMG_4959

IMG_4961

IMG_4965

IMG_4966

2 thoughts on “Jordkällaren, the story

  1. Hej
    Jag är väldigt imponerad av din livstil, dina välgenomtänkta val och att du går så förbannat in för det. Du visar att det faktiskt visst går bara man vill och tänker lite. Till detta en stor portion ödmjukhet och ett öppet hjärta för dem i vårt samhälle som inte har det lika förspännt som vissa av oss andra.
    Grattis till huset. Det ska bli kul att få läsa mer om det. Jag hoppas att 2015 blir ett gott, äventyrligt och jordnära år för dig.
    Gott nytt år!

  2. Jag såg artikeln om jordkällaren. Du gjorde en väldigt bra sak med att anställa den rumänske mannen. Lycka till med ditt hus och jordkällaren och Gott Nytt År

Kommentera

