Sorterar kryddor

Mina reserver är enorma. Nu i höst sparade jag en hel del färska örter. Hängde upp på tork, eller så torkade jag dem på tallrikar på någon hylla. Men det mesta jag har är från hösten 2013.

Jag ser verkligen fram emot att komma i ordning nu. Jag gillar att ha det sorterat och stukturerat, men hinner oftast inte med det. Men härom kvällen/natten så sorterade jag alla kryddor. Allt låg i diverse plastpåsar i en hyfsat strukturerad röra. IMG_9868

Torkad mynta som hängt framme ett tag.
IMG_9870

Ner med den i en påse
IMG_9871

Och smula sönder innehållet i påsen genom att krama den med händerna. Ut kommer kryddan för sig och kvistarna för sig.
IMG_9872

Och ner i en glasburk
IMG_9873

Kvistarna från alla torkade örter fyllde en hel kompostpåse
IMG_9874

Resultatet. Nästan 30st olika kryddor, precis som jag vill ha dem.
IMG_9882

Men det finns fler hyllor att styra upp…
IMG_9885

Kommentera

