Hemma igen

Det blir mycket kött och potatis så här års. Inga färska grönsaker alls. I like it. Det känns så himla bra. Det är härligt att vänta på att det ska börja växa igen i vår.

För att göra potatiskrämen lite mer färgglad har jag blandat i lite matcha-thé. Jag har fortfarande kvar matcha från senaste turnén i Japan för två år sedan. Min kompis Yuko Ono kommer från en teodlarfamilj i Japan men bor i Stockholm och importerar ekologiska japanska teer av högsta kvalitet. Mig veterligen finns det inget bättre matcha att få tag på i Sverige.

Matcha är det thé som används vid thécermonier i Japan. Det är också väldigt vanligt i olika bakverk, väldigt gott till glass också. Det är väldigt försiktigt behandlat och ett av de absolut mest hälsomamma théerna.
IMG_0635
Speljobb plötsligt utbytt på hantverkarjobb. Varför är jag så manisk? Ha ha!
Här har vi alla gamla smyglister.
IMG_0602
Som får nytt liv…
IMG_0603
Har slipat dem och oljat in dem så att de ser ut som nya. Nästan. Nya lister med karaktär.
IMG_0604
Julgranen blev kvar lite för länge. Eldar upp den och lite annat spill. Så härligt att kunna elda inomhus!
IMG_0605
En annan list uppe mot taket i hallen. Tror inte jag behåller den militärgröna originalfärgen, utan lyfter upp något annat jag skrapat fram istället.
IMG_0606 IMG_0607
Jag fick några gångjärnshalvor av en granne. De som suttit i de platsbygda köksskåpen, som de har rivit ut. Så fint att det sparade dem.
IMG_0629
Jag ska göra rent dem och sätta in dem i mina skåp.
IMG_0630
Har hittat köksluckor som NÄSTAN passar. Fick förlänga stommen lite på ett ställe. Skall spacka och grundmåla strax.
IMG_0631
Här är de nya kökslådorna som ska få lämna plats för de restaurerade originallådor som jag har hittat.
IMG_0632

Kommentera

