Soba

Jag blev bjuden på en exklusiv sobarestaurang härom dagen. Soba är bovetenudlar.
Det är kocken själv i förgrunden på bilden. Man önskar ju lite att restauranger i Sverige hade liknande entréer som denna.
IMG_7036

Handskrivna menyer. Tydligen står det ”Fullbokat” på den närmaste skylten, men de hade tre extra platser åt oss. 
IMG_7037

IMG_7038

Här inne tillverkas soban för hand. Jag blev helt till mig när jag såg mjölkvarnen och började fråga kocken lite saker om bovete och sobatillverkning. 
IMG_7043

IMG_7045

Kocken visade sig ha varit en affärsman som sagt upp sig, just för att han älskade soba så mycket. Han tände på alla cylindrar och till sist hade vi pratat detaljer kring sobatillverkning i över 40 minuter. Här visar han olika ställen att köpa bovete på. Han var själv förstås extremt noga med kvalitén på råvaran. På fredag denna vecka ska jag få komma tillbaka och köpa 5kg av deras eget bovete. Det var inte gratis kan jag säga.

Och redskapen för att tillverka soban kostade lika mycket som en bil berättade han.
Jag tänkte dock börja med min egen mjölkvarn och vanliga svenska brödkavlar. Råvaran är ju absolut viktigast. Jag kommer inte kunna anpassa vattenmängden i degen utefter luftfuktigheten, som denna kock gör varje dag. Men en soba kiri (sobakniv) skulle jag väldigt gärna hitta innan jag åker hem. 
IMG_7046

IMG_7047

Jag ska hit på turné i december igen. Då var jag välkommen på sobakurs i restaurangen berättade kocken!!!
IMG_7049

IMG_7054

Kommentera

