Japansk keramik

I byn där templet låg fanns en keramikverkstad. En av Japans tre mest kända traditionella keramikverkstäder. Här är jag med ihop med far och son. Pappan i keramikfamijen är 78 år och producerar fortfarande keramik.

Jag skulle aldrig kommit på tanken att leta reda på detta ställe om jag inte drivit på med att hitta all min mat direkt från producenterna och sen gått vidare med kläder och allt vad som nu finns kvar av traditionellt hantverk.

En sådan här keramikverkstad finns inte maken till i Sverige. De har Japans största vedeldade ugn, som nu är ca 250 år gammal och fortfarande i bruk. 
vIMG_7186

vIMG_7189

vIMG_7190

Butiken. I Japansk tradition så tar man av sig skorna utanför och har tofflor på sig inne. 
bIMG_7181

bIMG_7188
Jag köpte lite av varje. De små faten på bilden kostade 1000 yen. Ca 66kr/st.

bIMG_1069

Annat var det med keramiken tillverkade i denna specialteknik. Här kan den specialintresserade se flera olika steg i tillverkningsprocessen. Det börjar med biten i mitten. Vit och röd lera i tunna lager. Remsorna sammanfogas och blir på något vis som biten till vänster. 
bIMG_1067

Färdiga objekt i denna tydligen extremt svåra teknik. Skålen närmast här nedan kostar 40000 yen. 
bIMG_1066

bIMG_1065

En av ugnarna. I denna kan man bränna 3000st objekt samtidigt. Jag räknade och fick ihop det till ca 13-14 brännkammare som är sammanfogade.
uIMG_7221

uIMG_7219

uIMG_7203

De små grejerna i lergods på den grå tegelstenen ställer man in i ugnen, beroende på vilken form de antar så kan man se gradantalet. Jag fick med mig 3st som present. De jag fick visade gradantalet 1230, 1250 och 1280 grader. De små grejerna visar alltså när det är dags att ta ut keramiken ur ugnarna.

Vid en bränning i denna jätteugn går det åt ca 800st knippen med vedträn. De syns på bilden här under. De kör ugnen 2ggr per år. Ca hälfen av allt som bränns blir i perfekt skick och går vidare till försäljning.
uIMG_7214

I december är jag välkommen hit för en kermaikkurs. Sagolikt!!!
uIMG_1072

One thought on “Japansk keramik

  1. Vilka fantastiskt vackra saker. Hoppas att du hittade mycket att köpa med dig hem.

Kommentera

