Kockkniv – Direkt från producenten


IMG_1074

Av alla de äventyr som bloggen har tagit mig med på är detta är något av det häftigaste jag upplevt. En av konserterna i Japan var en kombinerad konsert/husfadertalkshow. En japansk designer som intervjuade mig för två år sedan bjöd in till detta. Jag berättade för publiken att nu när jag var i Japan skulle jag förstås vilja hitta en knivsmed och köpa en kockkniv direkt från honom.

Det visade sig att en tjej i publiken hade jobbat som assistent åt en knivsmed i 3år. Jag fick kontaktuppgifter till smedens nya assistent. Denna smed hade sin smedja i Sakai City och är Japans sista traditionella saxsmed. Han är smed i 22a generationen! Helt otroligt häftigt! Smedjan är en del av ett japansk traditionellt hus med bara tatamirum (risamattor).
I början smed familjen gevärskolvar, senare samurajsvärd, när samurajernas tid var över gick de över till att smida vanliga knivar. De sista tre generationerna har de smidit saxar. Kunskapen har gått vidare från far till son i alla år. Men denne smed har inte någon son som tar över. Däremot så finns assistenten jag träffade, en fransman som gått helt in för att bli sax och knivsmed.

Han hade tur sa han. Normalt får man som assistent/lärjunge endast hacka kol i 5 år innan man får börja smida själv. Det är väldigt få unga idag som orkar med det traditionella sättet att ärva kunskap. Men han fick tillåtelse att använda smedjan på kvällar och helger när han var ledig, vilket han var väldigt nöjd över.

Jag köpte en bunka. I europa kallas denna kniv santoku. På bilden nedan smider han en kortare variant av den jag köpte. En kniv från Sakai i fint japanskt yasukistål är något av det jag helst av allt skulle vilja ha. Så jag är jätteglad!

Jag hade gärna köpt en trädgårdssax också, men priserna låg långt ovanför min budget. Jag får börja spara. Nästa gång jag spelar konserter i Japan igen är redan i december i år. Fortsättning följer…

IMG_1087 IMG_1105 IMG_1082 IMG_1099 IMG_1100 IMG_1107

One thought on “Kockkniv – Direkt från producenten

  1. Ping: Jeans | Husfadern

Kommentera

