Dagens frukost

Jag var i Japan i tre veckor. Jag blir alltid så inspirerad av att vara där. Det märks tydligt i köket. Jag har fortfarande kvar lite ris från då jag var i Japan sist, för två år sedan. Denna gång satsade jag på hantverk istället. Men när jag var och handlade med min japanska kompis mamma så var vi på ett ställe som heter A-coop. Jag tror det står för Agriculture Cooperation. Det ser ut som en helt vanligt matbutik, men hela grönsaksavdelningen sköts av områdets lantbrukare. De kör själva dit sina grönsaker och prismärker dem på plats. Sedan så sköter butiken försäljningen och kassahantering.

-Hur vet man egentligen vad som är bra ris? Frågade jag när jag kikade på alla rissäckar med japanska tecken på. Hon började prata ris med en man i butiken som visade sig vara risbonden själv. Han odlade ekologiskt och hade enligt honom själv ett ris av mycket hög kvalitet. Ekologisk odling är tyvärr väldigt ovanligt i Japan.

Jag köpte med mig 3st 5kg säckar hem. Här har jag lagat till en soppa på torkad shitakesvamp och sjögräsen kombu, wakame och nori. Till det ris, syrade rotfrukter och lite allt möjligt från trädgården. Lyx!
FRUKOST1 FRUKOST2 FRUKOST3

Kommentera

