Köksresan fortsätter

I stabil men långsam fart blir köket sakta klart.
De måttbeställda luckorna och lådorna i vitlackerad högblank mdf på nya gångjärn och glidskenor är borta. Målet är att bygga om de orginalluckor och lådor jag hittat i och med olika renoveringar i grannhusen. Tyvärr passar de inte riktigt på de platsbygda stommarna i köket, men med lite modifieringar så ska det gå.

Här tar jag två plankor från en gammal hylla i källaren som har exakt samma tjocklek som träbitarna som kökslodorna skall vila på. 21mm. Jag har varit i grannens originalkök med tumstocken. En dimension som jag inte hittat på byggvaruhusen.

IMG_1

IMG_2

IMG_3

IMG_4

Handtagen på lådorna skall förstås bytas ut mot originalhandtag. Och så skall det in en skärbräda överst. Sedan så ska den sprutmålade färgen bort och ersättas med en handmålad yta.
IMG_5

Jag har skrapat fram det understa färglagret på skåpstommarna och börjat grundmåla. Sidorna kommer få en mintgrön kulör och hyllor och stommar kommer bli ljusgrå. 
IMG_1118

IMG_1119

Jag har fått laga med nya bitar här och där. 
IMG_1121

Jag kommer få spacka igen där gångjärnen suttit. De sitter på andra ställen på de nyagamla luckorna jag hittat. 
IMG_1125

IMG_1132

Kommentera

