Gluten, en missuppfattning?

Det verkar finnas en trend just nu att låta bli att äta mjölprodukter. Många säger sig må så mycket bättre utan bröd, pasta etc. Jag kan absolut inte bestrida detta, mår de bättre utan så mår de bättre. Men jag vill tro att detta bygger på ett missförstånd.

Jag tror många tror att det är gluten, eller rent av just bröd, eller att det är pasta man inte mår bra av. Men tittar man lite närmare så är det ju faktiskt ingredienser i pasta. Pasta är inte bara pasta. Och därmed basta. Ha ha. Huvudingrediensen är ju som alla vet mjöl. Men idag så har de flesta i det närmaste helt tappat kontakten med råvaran. Jag tror det är vanligt att man helt enkelt inte reflekterar över att det är en enorm skillnad i kvalité och smak på olika sorter av t.ex. vete och även hur kornen sedan behandlas innan det som är kvar av råvaran hamnar i butiken, i vilken produkten enkelt bara kallas mjöl. Är det vårvete? Är det höstvete? Vad heter sorten? Precis som äpplen har ju varje sort sin karaktär.

Kan det vara så att de flesta företag idag processar sin råvara så hårt att dess karaktär, men även smak, vitaminer, mineraler, fibrer och andra nyttigheter försvinner?

Det är inte mjöl man mår dåligt av vill jag tro. Det är kanske snarare dåligt mjöl man mår dåligt av? Visst kan man vara känslig mot gluten, absolut, men jag själv mår som en kung när jag äter enorma mängder bra mjöl, men kan samtidigt få ont i magen av fulmjöl från ICA.

Jag fick precis hem 50kg från en av mina största favoriter. Jag ska dock inte ha allt själv denna gång. Min kompis tar 15kg ur varje säck och jag tar 10kg. Vi delade upp skörden härom kvällen i mitt vardagsrum och spelade lite flipper. Nytta kombinerat med nöje.

IMG_0228

IMG_0224 IMG_0225 IMG_0226 IMG_0227 IMG_0229 IMG_0230

One thought on “Gluten, en missuppfattning?

  1. Bra eller dåligt mjöl, oavsett innehåller stärkelse. Det är det som är mindre bra för våra kroppar.

Kommentera

