Recept till mina favoritbröd

Receptet börjar med en pryl. De finns flera olika typer av mjölkvarnar för hemmabruk. Den jag använder heter Fidibus 21.

Från att kvarnen startar till att bröden är klara tar det inte mer än 5-10min. Väl investerade minuter nästan varje morgon för mig.

1. Lyft på locket och häll i en skopa valfritt vete. Ställ fram en skål. Starta kvarnen.
IMG_0141

2. Häll i vatten direkt i skålen med det nymalda mjölet. Håll skålen med en hand och blanda degen med den andra.

Blanda i valfria färska kryddor, men inget salt. Salt behövs inte med nymalet mjöl.
Denna gång blandade jag i färsk rosmarin. Men oftast så gör jag bröden endast på mjöl och vatten.

Degen skall inte vara kladdig men inte heller för torr. Har man hällt i precis rätt mängd vatten så kan man liksom torka ur det sista mjölet i skålen med själva degen. Degen på bilden nedan är lite för fuktig.
IMG_0135

3. Forma degen till små bollar och pudra dem med lite mjöl. Ta också lite mjöl till bakbordet. Ni ser på bilden att mjölet är rätt så grovt malet, trots att jag har kvarnen inställd på finaste malningsgraden.
IMG_0142

4.Värm en gjutjärnspanna innan du kavlar ut första brödet. Jag brukar grädda på hög värme, ca 80-85% av max på vredet. Lättviktspannorna från Ronneby bruk funkar jättebra.

Kavla ut en deg i taget. Denna dag använde jag en chipatikavel, men det går bra med en vanlig traditionell kavel också. Kavla så tunt som möjligt.

Ibland gräddar jag med pannan helt torr och ibland så har jag i olja. Idag hade jag olja. Var försiktig då du lägger i bröden om oljan är väldigt varm.
IMG_0148

I kanterna nedtill och till höger kan ni se att oljan börjat tränga igenom det tunna brödet.
IMG_0149

Här jag har vänt på brödet. Det tar bara någon minut att grädda varje sida, beroende på hur varmt det är.
IMG_0150

Låt gärna de nygräddade bröden ligga på något luftigt. Jag hällde inte i någon ny olja efter första brödet gräddats. Så ni kan se att det första brödet, som ligger till höger i bild, är lite mörkare i färgen av oljan. Ät dem gärna direkt.
IMG_0151

Kommentera

