Första huvudbonaden på tre år

Mitt klädprojekt rullar på. Att som med maten, inte heller köpa några kläder i butiker, utan istället köpa kläderna direkt från de som tillverkat dem. Helst också tyg från de som tillverkat det. Men t.ex. bomullen från de som odlat den, tråd från de som spunnit den, tyg från de som vävt det, förstår jag är ganska svårt. Så jag får se hur långt det går att dra detta.

Nu har det i alla fall gått tre år och under den tiden har jag köpt:
3st skjortor, tillverkade av Musa Skrädderi på Odengatan i Stockholm, av linnetyg från Växbo Lin
3st stickade islandströjor av Adalheidur Gudmundsdottir
1st stickad norsk kofta av Inger-Lise Andresen
1st par tofflor i naturgarvat renskinn av Kero i Sattajärvi

Här är min första keps och kvinnan som gjort den. Tyvärr fick jag inte med mig namnet på henne.
IMG_0087

Materialet på utsidan är gamla förkläden och på insidan gamla kimonos.
IMG_0085

Klara kom och semestrade med mig efter turnén.
IMG_0084

På tempelmarknaden med kepsarna fanns allt.
Här sticker det fram några svärd ur en hög med vintage tyger och kimonos.
IMG_0132

Hade jag haft plats i packningen så hade jag köpt med mig lite mossa hem.
IMG_0133

2 thoughts on “Första huvudbonaden på tre år

Kommentera

