Jeans

Jag och Klara bodde hemma hos två japanska kompisar under nästa hela semestern. Yuichiro och Chiyako med familjer. Jag har spelat musik ihop med dem sedan vi spelade in en CD tillsammans i studion Abbey Road i London 2008.

Mitt klädprojekt når nya framgångar. En dag besökte jag, Klara, Chiyako och hennes svenska kille Andreas varuhuset Hankyu, ett jättestort varuhus inne i centrala Osaka. Denna helg presenterades japanskt hantverk på en av våningarna.
IMG_0277

Anledningen till att vi gick dit var att den japanska knivsmeden som jag träffade på min förra resa till Japan var där med sina knivar. Sasuke är den sista nu levande traditionella saxsmeden i Japan. Smed i 22a generationen och just saxsmed i 5e generationen.
IMG_0275

Bland alla hantverkare hittade jag min stora förvåning en jenastillverkare!
IMG_0161

Jeansen designas, vävs och sys i Japan och på plats på Hankyu var grundarna till företaget. Till en början så tillverkade de bara jeanstyg, men inga jeans. För att visa sina tyger så började de sy upp jeans för hand. Fler och fler ville köpa jeansen, när efterfrågan ökade så de började de tillverka fler. I dag går det att köpa jeansen i 20-25 butiker i Japan, men det var kul att köpa jeansen från de som designat dem och äger företaget. Jag fick nöja mig med en bild ur en tidning på mannen som väver dem.
IMG_0271

IMG_0276

Kommentera

