Köksresan Del 1

Kronjuvelen till mitt nya kök är beställd. Något jag längtat efter sedan jag såg den för första gången för ca 5 år sedan. Men resan till mitt nya drömkök börjar med mycket slipdamm och stök. Jag ska naturligtvis inte beställa ett nytt färdigt kök med installation inkluderat, utan gör det hela Husfadern Style. Back to the roots. De gamla skåpstommarna från 1951 sitter kvar tack och lov. 
IMG_3176

Under det översta lagret golv ligger det ursprungliga linoleumgolvet. Det är väldigt slitet, torrt och fnasigt. Men roligt! Det ska bli samma linoleumgolv i köket som vid matplats och i hallen.
IMG_5119

Här ser vi nya måttbeställda vita högblanka luckor med en sån mjuk stängning som jag inte är så väldigt förtjust i. Till vänster om spisen har det varit en skåpdörr och till höger om spisen originallådor och en infälld skärbräda ovanför dem. Bakbordet är lyckligtvis kvar till höger om lådorna. Kökslådor har jag hittat, men någon av dem är för bred. En ny skärbräda med samma handtag som de gamla lådorna får tillverkas.

Vad mycket enklare det hade varit om allt fått varit kvar från början. Men det här blir kul!
Kaklet har troligtvis kommit till i efterhand, eftersom det är lite snett. Det går att se ovanför kopparkastrullen på bilden.
IMG_5120

Till höger i köket har det installerats en diskmaskin. Den kan vi naturligtvis inte ha kvar. Haha! Fönsterbrädan kommer fram fint när diskmaskinen tas bort. Är det någon som vill ha en fullt fungerande och fräsch diskmaskin, så säg till!
Där diskmaskinen stod har det suttit ett element på väggen. Jag ska försöka hitta ett beg vattenelement och sätta dit. Jag har också börjat ta bort skåpsluckorna och ska försöka passa in alla gamla luckorna jag har hittat.
IMG_5122

Fortsättning följer…

Lämna en kommentar